Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 5 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé áll leginkább a bolygónkat ellepő eldobható műanyagcsomagolás-szennyezés mögött

  • 2018. október 09.
  • CsViki

A Coca-Cola, a PepsiCo, a Nestlé és a Danone termékei tették ki a Break Free From Plastic-mozgalom által 42 országban szervezett 239 szemétszedő akció során összeszedett szemét legnagyobb részét - adta hírül a Greenpeace Magyarország a mozgalom márkavizsgálatának eredményét.

A legszennyezőbbnek a Coca-Cola bizonyult közülük. Világszerte összesen több ezer márkához köthetően több mint 187 ezer – itthon közel 3 ezer – darab, vizeket és óceánokat szennyező, egyszer használatos csomagolást válogattak szét az aktivisták. A jelentés az eddigi legátfogóbb elemzés arról, hogy jelenleg mely cégek termékei szennyezik leginkább a Földünket.

„Ez a jelentés a globális műanyagszennyezés felelőseinek üzen: változtatniuk kell az eldobható műanyag termékek használatán. Nem takarózhatnak tovább az újrahasznosítással, hiszen jelenleg a keletkező műanyag hulladék csak kevesebb mint 10 százalékát képes a világ újrahasznosítani. Szakítanunk kell az »eldobhatóság« szemléletével, hiszen van alternatíva: a műanyagkorszak előtt már létező tartós, sokáig használható csomagolások fenntartható megoldást nyújtanak” – nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace regionális vegyianyag-szakértője.

Mintegy 10 ezer aktivista 6 kontinensen, 42 országban tartott 239 szemétgyűjtő eseménye során összesen 187 851 darab hulladékot válogatott szét. A civil csoportosulások által végzett átfogó vizsgálat szerint sorrendben a Coca-Cola, a PepsiCo, a Nestlé, a Danone, a Mondelez, a Procter & Gamble, a Unilever, a Perfetti Van Melle, a Mars és a Colgate-Palmolive voltak a legnagyobb gyártói a természetbe kijutott és onnan összegyűjtött szemétnek (A listából a Mondelez nevű vállalat korábban Kraft Foods néven működött, itthon ismert márkájuk például a Győri Keksz vagy a Negro. A Perfetti Van Melle pedig többek között a Mentos és a Chupa Chups márkák tulajdonosa). Az értékelés során csak azokat a márkákat vettük figyelembe, melyek legalább 10 országban jelen voltak a 42-ből.

A műanyagszemét-szennyezés fő kibocsátói Ázsiában a Coca-Cola, a Perfetti Van Melle és a Mondelez voltak: ott a szemét 30%-a tőlük származott. Az amerikai kontinensen és Európában a Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé végzett a szégyenlista élén: Amerikában hozzájuk volt köthető a vizsgált szemét mintegy kétharmada, míg Európában 45%-a. A magyar Greenpeace-aktivisták által augusztusban a PET kupa keretében végzett vizsgálat során az azonosított 423 palack közel egynegyede, 96 darab volt a Coca-Cola terméke.

A legnagyobb arányban nem újrahasznosítható, polisztirol anyagú szemét (eldobható kávés- és üdítőspoharak, ételtároló dobozok) volt megtalálható a legtöbb helyszínen, ezt követte szorosan a PET-palack.

A Greenpeace szerint elfogadhatatlan, hogy nekünk mindannyiunknak kell megfizetni az árát annak a környezetpusztításnak, amelyet a multinacionális vállalatok eldobható műanyag csomagolása okoz. A megoldás az egyszer használatos csomagolóanyagok kivezetése lenne, ugyanis amíg a cégek nem hagynak fel ezek használatával, addig az önkéntesek hiába tisztítják meg újra és újra a tengerpartot a Fülöp-szigeteken, vagy a Tisza felső szakaszát a hazai PET Kupán, a vízpartokat hamarosan újra ellepi a szemét.

A hazai műanyagszemét-szennyezés korlátozása és megelőzése érdekében a Greenpeace Magyarország petíciót indított a greenpeace.hu/stopmuanyag oldalon, ahol mostanra már több mint 120 000 aláírás gyűlt össze az egyszer használatos műanyag zacskók betiltásáért. A petíció ezzel az eddigi legnagyobb hazai online civil környezetvédelmi kezdeményezéssé vált.

A Break Free From Plastic mozgalom márkavizsgálata a legfőbb szemétgyártókat azonosítja be és arra szólítja fel őket: végre felelősséget kell vállalniuk a tőlük származó műanyagszennyezésért. Ideje, hogy jelentősen csökkentsék az eldobható műanyag csomagolóanyagok használatát, újratervezzék a rendszereiket, üzleti modelljeiket, és először minimalizálják, majd idővel beszüntessék az eldobható csomagolások használatát.

 

A Break Free From Plastic egy 2016-ban indított nemzetközi mozgalom, melyhez mára körülbelül 1300 szervezet és csoport csatlakozott világszerte. Céljuk az eldobható műanyag termékek és hulladékok radikális visszaszorítása. A mozgalom márkavizsgálata a legfőbb szemétgyártókat azonosítja be és arra szólítja fel őket: végre felelősséget kell vállalniuk a tőlük származó műanyagszennyezésért. Ideje, hogy jelentősen csökkentsék az eldobható műanyag csomagolóanyagok használatát, újratervezzék a rendszereiket, üzleti modelljeiket, és először minimalizálják, majd idővel beszüntessék az eldobható csomagolások használatát.

 

Forrás: Greenpeace Magyarország

Leadkép forrása: Break Free From Plastic