Komposztálás ünnepnapja 2014 - Összegző beszámoló

  • 2015. február 01. 01:00
  • Csilla

A honlapon már közzétett eredményhirdetés szerint 4 óvoda és 4 iskola kapott díjat, ám elismerésünket és köszönetünket szeretnénk kifejezni valamennyi komposztáló csapatnak és az őket vezető pedagógusoknak!

Az ország minden részéről, pontosan 54 település 76 intézményéből 119 csoport és 2 teljes iskola regisztrált a Komposztálás Ünnepnapja 2014 rendezvényre, mely eddigi évekhez képest a legnagyobb számú jelentkezést hozta!
Közülük 44 település 62 intézménye (30 iskola, 32 óvoda) képes beszámolót is küldött, melyet nagyon szépen köszönünk.
Az értékelő kérdőíveket eddig 21 intézmény töltötte ki. Az ő köreikben összesen 1700 résztvevőt számoltak, ha ezt a 62 intézményre kivetítjük, akkor több mint 5000 résztvevőt kapunk.

A zsűrizés szempontjai a következők voltak: ötletesség, az esemény részletes, de tényszerű bemutatása a beszámolón keresztül, a képek „beszédessége”, minősége.

Eredményhirdetés

Módszertani oldalról nézve, minden szeptemberben újabb játékokat és feladatokat ajánlunk a www.komposztalj.hu honlapon. Idén a kukoricával kapcsolatos projektek, a biogazdálkodás felé kitekintés és a komposzt-preparátumos kísérlet volt újdonság a feladatcsokorban. Ezekre a témákra idén még viszonylag kevesen vállalkoztak.

Az óvodai programokról 289 képek kaptunk, 61 csoport munkája látható, olvasható a beszámolókban. A program időtartama megoszlik fele-fele részben az egy napos és az egy hetes programokra, páran vállalkoztak egy hónapos tevékenységekre. A választott tevékenységek 6 intézménynél a kukorica körül forogtak, voltak azonban nagyon jó ötletek más projektekre is: dió, alma, falevél. Nem meglepő módon a következő tevékenységek a leggyakoribbak: avargyűjtés, komposztálás – kertészkedés - ültetés, gilisztakomposzt készítése, vizsgálódások nagyítóval, mikroszkóppal, szelektív hulladékgyűjtés, termésbábok készítése, kirándulás, ételkészítés (saláta, csalamádé, kompót, sütemény, kukorica kenyér, kandírozott narancshéj), mesemondás.

 Gilisztakomposzt
Újbudai Fürkész óvoda – Kész a gilisztakomposzt


Nézzük, mely meséket szerették a gyerekek: Komposztmanók, Ökocsibe, Céklakirály virágoskertje, Mazsola és a komposztálás, Répamese komposzttal kiegészítve, Öcsike és a giliszta, Klímanó történetek, Szóló szőlő, Kalandos állat történetek. Több óvodában is sikerült a szülőket aktívan bevonni a programokba: mesemondásra, komposztálás ismertetésre, családi akadályversenyre voltak kaphatóak a családtagok!

Új elemeket is felvillantottak az óvónők például: erdei tanösvény, hasznos hulladék út (Gellért hegy) bejárása, zenés vitamin torna, farm ovi, hangyafarm vizsgálat, Kis Környezetvédő eskü, lebomló-nem lebomló kísérletek, népszokások felelevenítése.

Örömmel olvastuk, hogy sok óvodában a mindennapok részévé vált a komposztálnivalók gyűjtése, majd a komposztkeretbe viszik a zöldhulladékot a komposztfelelősök. A kerti tevékenységek önműködőekké váltak, a szerszámokat már maguktól kérik a kicsik és nem csak az adott napon, hanem egy héten, egy hónapon át foglalkoztak az őszi kerti munkákkal. A beltéri virágok is friss, komposztos földet kaptak.

   
Az iskolai programokról 30 iskolából 226 fénykép, rajz vagy montázs érkezett be. A programokat közel azonos arányban egy napos, egy hetes, egy hónapos időtartamban szervezték a visszajelző iskolák. Legkedveltebb tevékenységek voltak: lombseprés, komposztkeret készítés, komposztálás, ismeretterjesztés, előadás, filmnézés, élőlények vizsgálata, totó kitöltés, tablók, levélképek, plakátok készítése. Komposzttal kapcsolatos gyakorlati projekt órákra 5 intézményben került sor, a szülők bevonása szintén 5 iskolában sikerült. A biodinamikus preparátumkészítést a debreceni Napraforgó Waldorf iskola 8. osztályosai Kertművelés tantárgy keretében próbálták ki. 

 Biodinamikus preparátumok
Biodinamikus preparátumok alapanyagai, melyek gyorsítják a komposztálódást. - Napraforgó Waldorf Iskola, Debrecen

Érdekes festőnövény kertről kaptunk részletes beszámolót Lakitelekről.
Idén is munkába fogták Ebesen a kompomatát, mely már tavaly is nagyon jól bevált, s az egész iskola játszva tanulhatott!
Több öko-szakkör jelentkezett be idén, akik szabadidejükben komposztáltak, ültettek, beszélgettek a téma kapcsán (Fertőszéplak - virágültetés, Lakitelek - festőnövénykert, Hódmezővásárhely – Komposzt Karesz és társai).

Komposzt Karesz 
Komposzt Karesz és társai - Hódmezővásárhely

Középiskolai diákok a komposztkeretek megújításán, sőt számbeli gyarapításán dolgoztak Cegléden, visszatérően csatlakoztak idén is Aszód és Tokaj gimnazistái sikeres komposztóra tartásával.

Komposztkeret készítés
Török János Mezőgazdasági Szakközépiskola - Cegléd

Együttműködésben zajló programoknak nagyon örültünk, így óvoda és erdészet, óvoda és családi gazdaság, iskola és erdei iskola, valamint oktatóközpontok és nevelési intézmények együttműködésében zajló programok is növekvő számban fordultak elő. Ezzel a helyi kapcsolatépítés, az élethosszig tartó tanulás, a generációk közti tudásátadás és a közösségi szolgálat is hangsúlyt kap a tanulás mellett. A szombathelyi Herman Ottó Szakközépiskola 140 óvodást vont be a programjába, a Homoktövis Oktatóközpont iskolák közti vetélkedőt szervez több éve Budapesten, a Galgamenti Regionális Komposztbuli keretében Boldogon játszottak együtt óvodások és iskolások, a tájház kertjében, a kukoricafosztás, morzsolás és a kukoricabajusz tea kóstolás mellett.

 Közös játék
Boldogi tájház kertjében zsámboki és boldogi óvodások és boldogi iskolások játszottak együtt a kukorica betakarítás jegyében egy délelőttön át.
     
Szintén nagy öröm számunkra hogy speciális tanulókkal foglalkozó gyógypedagógiai intézmények is csatlakoznak a komposztálás ünnepnapjához, s immár visszatérően részt vesznek iskolaszintű programokkal. (Veszprém, Székesfehérvár, Budapest)

A pedagógusok visszajelzéseit egy kérdőíves kutatással szeretnénk még teljesebben összegyűjteni. Eddig 21 válasz érkezett be. A visszajelzések szerint a pedagóguskompetenciák fejlődésére is módot ad ez a program, a gyermekek számára kézzel fogható modellt nyújt a biológiai körfolyamatok megértésére. Ez az új zöld jeles nap bevált, a pedagógusok véleménye szerint.

Az értékelő kérdőív az alábbi google linken érhető el és nagy segítség lenne, ha minél többen – intézményük nevében -  kitöltenék.

 



A legötletesebb óvodai csoportok – (idézet a beszámolóikból):

Cica csoport, Kisvác-Középvárosi Óvoda, Nyár utcai tagóvoda, VÁC
felkészítő pedagógus: Czugéber Istvánné

„ Erre az időszakra esett a Mihály napi vásár, ahol vásári előadással leptük meg az óvoda gyermekeit. Az óvoda óvónői előadtuk a Répa című mesét.
A mese feldolgozása során kiemeltük a répa ültetését, növekedését. Ezt külön eljátszottuk a gyermekeknek.
Az eredeti mese így szól: „Apóka ültetett egy répát és így biztatgatta: Nőj, nőj répa, növekedjél gyökérke szép kövérre, óriási nagyra…”
Ezt a részt mi kifejtettük, eljátszottuk, ahogy apóka felássa a földet, komposztot visz rá, majd elülteti a répát. Gondozza, kapálja, öntözi… és láss csodát: óriási nagy répa nőtt!
Innentől a mese az eredeti szerint folytatódik.”

Répa c. mese
 
Fülemüle vegyes csoport, Gávavencsellői Csicsergő Óvoda Székhely Óvodája, GÁVAVENCSELLŐ
felkészítő pedagógus: Laub Gyuláné

„ … Szervezett udvartakarítás, óvodánk környékének, a „szomszéd park” rendben tartása: gereblyézés, sepregetés, lombgyűjtés.
Kérdés: Elégeti-e az okos gazda az avart?
      
Válasz: A nagy őszi gereblyézés után sokan meggyújtják a lehullott lombot, pedig rendelet tiltja a kerti lombégetést! A lombban a növénytakaró egész évi munkája, szerves anyag termelésének nagy része benne van. Az avar lassú bomlásakor ezek az anyagok átalakulnak, előbb-utóbb a növények számára újra felvehetővé válnak. Idővel a nyirkos avarból sötét, humuszos termőföld válik tele tápanyagokkal.  … „


Gereblyézés
 
Pillangó csoport, Újbudai Fürkész Óvoda, BUDAPEST XI.
felkészítő pedagógus: Losonczy Réka


„ …. A komposztálás napját is megtartottuk óvodánkban, egy apuka segítségével, aki önként ajánlkozott, hogy részt vesz ezen az alkalmon.  Mesét hozott nekünk a Komposztmanókról, amit a csoportszobában hallgattak meg a gyerekek. Ezután pedig az udvaron közös giliszta-komposztáláson igyekezett a gyerekeknek is megfoghatóvá tenni a hulladékok újrahasznosításának fontosságát. Az óvó nénik is segítettek: egy nagy tablót készítettünk, hogy minden nálunk nevelkedő kisgyermek számára érthető legyen a komposztálás folyamata. A délelőtt folyamán a gyerekek nagy lelkesen gyűjtötték az udvar minden pontjáról a gilisztákat, hogy minden csoportnak lehessen gilisztakomposztálója, majd azt folyamatosan gondozták, figyelgették, míg mindenki a saját szemével nem látta, hogy a sokféle földet, és növényi részeket, hogyan keverik össze a giliszták, míg egységes, hasznos talaj nem lesz belőle. A komposzt-tablót sokszorosítás után minden csoportban kihelyeztünk, hogy minden nap nézegethessék a gyerekek, és le tudják magukat ellenőrizni, hogy mit szabad, és mit nem szabad a komposztálóba helyezni. …”

Komposzt tabló
 
Pillangó csoport, Tiszacsegei Városi Óvoda és Bölcsőde, TISZACSEGE
felkészítő pedagógus: Tóthné Molnár Edit

„Kukoricatörés során a határt vettük szemügyre, majd lelkesen birkóztak a kukoricacsövek letörésével. A letört termést az óvodában lemorzsolták és a szomszédságban élő háziállatoknak adták .
- A szelektív hulladékgyűjtéssel minden évben kétszer foglalkozunk, így a gyerekeknek vannak korábbi élményeik, ismereteik, amiket igyekszünk folyamatosan fenntartani, bővíteni.
Ezt elsősorban játékok segítségével érjük el.
Élő társasjáték
A mászóka különböző helyén hulladékgyűjtőket helyezünk el. A gyerekek az indulásnál választanak egy hulladékot, melyet el kell juttatniuk a megfelelő hulladék gyűjtőbe. A játék során az általunk elhelyezett fakorongokon lépkedhetnek. A játék addig tart, míg el nem fogy a hulladék. … „

Kukorica gyűjtés


A legötletesebb iskolai csoportok – (idézetek a beszámolóikból):

2. osztály, Várkerti Általános Iskola és Szakiskola Vásárhelyi András Tagiskolája, VÁRPALOTA
felkészítő pedagógus: Kaukerné Romhányi Anikó

„.. a Komposztálás Ünnepnapját követően hétfőn délután közös munkára hívtuk meg a szülőket, diákokat – természetesen e tevékenységeket szeptemberben megterveztük, megbeszéltük szülői értekezlet keretében. Nagyon aktív szülői és tanuló közösség vállalta fel e közös munkát. Testvérek és anyukák is segítettek az együttes levélgyűjtésben, gereblyézésben, az apukák pedig a komposztláda elkészítésében. A kollektív délutáni munkát több részletben készített fotózással örökítettük meg. Természetesen ezt a tevékenységet a vödrök gyűjtése, a kerti szerszámok és kesztyűk begyűjtése előzte meg. Nagyon jó érzés volt számomra az, hogy a diákok és szüleik is lelkesek voltak e közös ügy érdekében. Pici, bölcsődés korú testvérek is tevékenykedtek, akik a kis vödrükbe kis gereblyével gyűjtötték az elszáradt levelet, s testvérük segítségével öntötték az elkészült komposztládába, amely az apukák segítségével készült el minden kisgyermek örömére. „

Készül a komposztláda
 
4. b osztály, Ady Endre Általános Iskola, BUDAPEST XX.
felkészítő pedagógus: Kovácsné Juhos Orsolya

„ … A tavalyi komposzt lapátolása közben elérkeztünk ahhoz a réteghez, amiben már nem találtunk sem faágakat, sem leveleket, sem fűszálakat. Ez vajon már kész komposzt? Hogy megtudjuk, zsázsatesztet végeztünk. Cserepeket töltöttünk meg vele, majd rászórtuk az apró magokat, és meglocsoltuk. Nagy meglepetésünkre már másnap elkezdtek hajtani a magocskák, harmadik nap leveleik is voltak, következő nap pedig már zsázsás szendvicset ehettünk uzsonnára. (Olyan finom volt, hogy rögtön kellett még három cseréppel ültetnünk.) … ”

Zsázsateszt
 
5. a osztály, Diadal Úti Általános Iskola, BUDAPEST XVII.
felkészítő pedagógus: Toró Norbert

„ … Iskolánkban kiemelt cél, hogy a diákok környezettudatos szemléletét minél hatékonyabban fejlesszük. A tavalyi évben egy nagyszabású iskolai kérdőívet készítettünk, melyben a gyerekek érzelmi beállítódását, cselekvési kedvüket és jövőbeni hajlandóságukat mértük le. A kérdések között a házi komposztálás is előkerült, a gyerekek ötfokú skálán értékelték, hogy mennyire szívesen vennék rá a szüleiket a házi komposztálásra. A diákok 30 %-a ötös értékelést adott jelezve, hogy maximálisan támogatná az ügyet, 15 % támogatná illetve 20 % közepesen tartja fontosnak az otthoni komposztálását. Kérdőívünk az idei tanév végén megismétlésre kerül majd és reméljük, hogy a gyermekek válaszai tükrözni fogják az komposztálással kapcsolatos plusz ismereteiket és a pozitív elköteleződésüket az ügy iránt. „

Diadal Úti Iskola
 
13. k osztály, Herman Ottó Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium, SZOMBATHELY
felkészítő pedagógusok: Ságiné Hende Adrienn és Szalay Julianna


„ …2014. október 9-én „Herman Ottó nyomában” elnevezéssel környezet- és természetvédelmi akadályversenyt hirdetett óvodásoknak. A rendezvényre számos szombathelyi óvoda jelentkezett 10-10 fős csapattal. Összesen 13 csapattal, megközelítőleg 140 óvodás és kísérője vett részt a versenyben. Szervezőként az iskola 13.K osztálya és 4 fő tanári segítség vett részt.
A rendezvény célja nemcsak a szórakoztatás volt játékos akadályversenyekkel, ügyességi feladatokkal, hanem a természettudományos ismeretek, környezetvédelmi praktikák átadása szórakoztató, élmény dús formában. „

Herman Ottó nyomában
 
Összeállította: Nagy Andrea

 

Új hozzászólás