Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 5 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Pálmaolajmentes polcokat kértek a boltoktól, válaszolt a Spar, az Aldi és a Lidl

  • 2019. augusztus 13.
  • CsViki

Néhány saját márkás terméknél egyáltalán nem fognak pálmaolajat használni az év végére – ígérte a Spar. Az Aldi Magyarország elmondása szerint folyamatosan csökkenti a pálmaolaj-tartalmat saját márkás termékeiben, és már most is van teljesen pálmaolajmentes saját márkás termékcsaládjuk. A Lidl is minimalizálja a felhasznált pálmaolaj mennyiségét saját márkás termékeiben.

Nyílt levélben kérte a Tudatos Vásárlók Egyesülete a Szókimondóka készségfejlesztő programmal, a Humusz Szövetséggel, a Jane Goodall Intézettel és a Felelős Gasztrohőssel együtt az Aldit, a Spart és Lidlt, hogy árulják külön polcokon a pálmaolajmentes termékeiket. A Spar most reagált a kérésre: mint írták, a cég „szeretné a felhasznált pálmaolaj mennyiségét is jelentősen visszafogni, mivel az alapanyag iránt világszerte fokozódó igénynek esőerdők – és így számos növény- és állatfaj – esik áldozatául”. Ezért az áruházlánc azt tűzte ki célul, hogy már 2019 végére számos saját márkájához egyáltalán ne használjanak pálmaolajat.

„A pálmaolaj kiváltása az érintett termékkategóriákban már csak minimális számú terméknél nem valósult meg. A folyamatot az év végéig ezeknél is le szeretnénk zárni” – írták.

A pálmaolajat nagyrészt a harmadik világ országaiban termesztik, ahol olcsó a munkaerő, és a környezetvédelmi szabályozások gyakran hiányosak. Az olajpálma-ültetvények telepítéséért naponta 20 hektárnyi esőerdőt vágnak ki, az alacsony ára miatt mára már számtalan feldolgozott élelmiszerben és kozmetikumban van jelen.

 

Forrás: hvg.hu

 

Frissítés: Időközben válasz érkezett az ALDI Magyarországtól és a Lidl Magyarországtól is, amelyben többek között az alábbiakról tájékoztatnak:

Aldi:

"Az ALDI SÜD vállalatcsoport már 2011-ben csatlakozott a Kerekasztal a Fenntartható Pálmaolajért (RSPO) elnevezésű kezdeményezéshez. Ezen a fórumon belül civil szervezetek, pálmaolaj-termesztők, pálmaolajfeldolgozók és kiskereskedők közösen munkálkodnak a fenntartható pálmaolaj-termesztés minimumfeltételeinek kidolgozásán. Az ALDI Magyarország pálmaolaj beszerzési politikája - részletesen tartalmazza céljainkat és elvárásainkat az adott anyag használatával kapcsolatban - minden olyan sajátmárkás élelmiszer és nem élelmiszer jellegű termékre érvényes, amely pálmaolajat vagy pálmamagolajat tartalmaz. Ezt partnereinknek kivétel nélkül kötelező betartani, máskülönben nem szállíthatnak számunkra terméket.  

Célunk, hogy folyamatosan csökkentsük a pálmaolaj és pálmamagolaj tartalmat saját márkás termékeinkben, illetve lépésről lépésre véglegesen kivezessük a pálmaolaj összetevőket az általunk kínált saját márkás termékekből. Ennek egyik lépéseként a saját márkás "Natur Aktiv" bio termékcsaládunk 2019.01.01. óta teljes mértékben pálmaolaj mentes. Emellett szintén ez év kezdete óta kizárólag fenntartható forrásból származó (RSPO tanúsított) pálmaolaj lehet saját márkás termékeinkben.  

Természetesen fontos számunkra vásárlóink tájékoztatása, hogy minél könnyebben tudjanak választani az üzletünkben kínált termékek közül. Jelenleg is dolgozunk egy olyan jelölésrendszeren, amely az üzletben segítené vásárlóink tájékozódását és könnyen megkülönböztethetővé tenné a pálmaolajmentes termékeket."

Hozzátették, hogy bár üdvözlik a civil szervezetek kezdeményezését, az általuk javasolt figyelemfelhívó kampányhoz jelenleg nem kívánnak csatlakozni.

Lidl:

"Az áruházlánc vizsgálja annak a lehetőségét, hogy mely saját márkás termékek esetében helyettesíthető a pálmaolaj más növényi zsírokkal vagy olajokkal, és mely termékek esetében lehetséges fenntartható forrásból, RSPO által tanúsított termesztésből származó pálmaolaj felhasználása.

Az áruházlánc 2009 óta a Harvest Basket gyorsfagyasztott burgonya, illetve a Snack Day burgonyachipsek gyártása során már napraforgóolajat használ a pálmaolaj helyett.

A Lidi Magyarország célja továbbá, hogy 2020 végéig a saját márkás nem ehető termékek, illetve 2022 végéig a saját márkás élelmiszerek esetében 100%-ban fenntartható forrásból, RSPO által tanúsított termesztésből származó elkülönített pálmaolajat használjon fel. Az áruházlánc pálmaolaj-tartalmú összetevőt tartalmazó saját márkás termékei közül már most is több RSPO tanúsítvánnyal rendelkező termesztésből származik. Az RSPO (Fenntartható Pálmaolaj Kerekasztal) a legelismertebb intézet, amely a fenntartható pálma(mag)olaj feltételeit megszabja, és szakmai partnerekkel együttműködve alakítja ki szabályait, folyamatait és tanúsítási követelményeit,melyek hozzájárulnak többek között az esőerdők védelméhez."

A Lidi Magyarország pálmaolajjal kapcsolatos álláspontja a "Pálmaolaj fenntartható beszerzésére vonatkozó állásfoglalás" című dokumentumban olvasható, amely a vállalat honlapján érhető el.