Nagy biznisz a használt luxusdivatcikkek árusítása

  • 2018. október 09.
  • CsViki

RealReal névre hallgat az az online platform, mely használt luxusdivatcikkeket árusít, ez évtől már fizikai boltokban is. Alapítója, Julie Wainwright nem titkolt célja, hogy ez legyen a körforgásos gazdaság első cége, melynek értéke meghaladja az egymilliárd dollárt. Cuccaik kidobásáról akarja leszoktatni a gazdagokat.

Évente több mint 80 milliárd divatcikket gyártanak világszerte. Ennek 75 százaléka a szeméttelepeken végzi – bár vélhetően zömében a fast fashion, a diszkontdivat termékei.

Már a prémium kategóriás termékeknél is beindult a körforgás: a RealReal tesz róla, hogy semmi se menjen pocsékba és szemétbe, a Louis Vuitton retikült éppúgy el lehet adni náluk használtan, mint a Channel kosztümöt vagy a Gucci nadrágot.

 

Bevizsgált ékszerek és órák

A RealReal alapelve az, hogy csakis bevizsgált, hitelesített luxustermékeket árusít (újra). Kamut és hamisítványt nem. Ezzel megelőzi az árucikkek kidobását, vagyis még a luxuséletstílus szférájában is gátolja a hulladékképződést.

A vállalkozás ékszer- és órabevizsgáló pontokat működtet New Yorkban, Los Angelesben, San Franciscóban, Chicagóban, Dallasban és Washingtonban, ahol profi ékszerészek vizsgálják meg a behozott smukkokat és órákat. Ezeknél az egységeknél kávézót is működtet a RealReal.

Hamarosan további helyszíneken is új egységeket nyit a cég, de hogy ez nemzetközi terjeszkedést is magában foglalna, arról egyelőre nem esett szó.

A divatipar ökolábnyomát az elmúlt években nagyobb figyelem övezi. A luxusmárkák sem ússzák meg a kritikát: nemrég felháborodást keltett a Burberry, amikor kiderült, hogy 28 millió font értékű termékét egyszerűen szemétégetőbe küldte, hogy nehogy olyan piaci szereplőknek (értsd: boltoknak) adja el, ami károsítaná a brand renoméját. A H&M-ról nemrég az látott napvilágot, hogy a gyári hibás termékeit küldi szemétégetőbe.

 

Fogyasztói szemléletváltás

A RealReal nem is annyira a márkákat akarja megreformálni vagy megtéríteni, hanem a fogyasztói szokásokat megváltoztatni, hiszen kettőn áll a vásár: a túlfogyasztásért nemcsak a gyártók felelősek, hanem maguk a vásárlók is.

A RealReal online piactere azt a biztonságot is be akarja hozni az elsődleges vásárlók tudatába, hogy később nyugodtan eladhatják egy megbízható platformon keresztül azt a drágán vett luxusdivatterméket, amit meguntak.

Azzal, hogy a divatcikkek továbbra is forgalomban maradnak, meghosszabbodik az életciklusuk, ami a körforgásos gazdaság egyik alapelve. Ugyanakkor szkeptikusok megjegyzik, hogy a cég nem foglalkozik az életgörbe legvégső stádiumával, amikor már másodlagos felhasználó -a terméket használtan megvásárló személy- is elhordta/megunta a ruhát, cipőt vagy kiegészítőt, s ő is kidobja. Ha itt belépne a RealReal és megoldaná a visszagyűjtést, s az alapanyagok szerinti szétválogatást és újrafelhasználást, akkor válna igazán a körforgásos gazdaság zászlóvivőjévé.

 

Világcégépítő ambíciók

A céget 2011-ben alapították, és egészen mostanáig elég kevés hírverés övezte. A vállalkozás stabilan nőtt, ma már több mint 600 főt foglalkoztat, és évi 400 millió dolláros árbevételt könyvel el.

Eddig online ment az értékesítés, 2018-ban azonban megnyitotta első két fizikai áruházait is a RealReal New Yorkban és Los Angelesben, ahol már használt bútorok és lakáskiegészítők árusítása is folyik. Az idei áruháznyitással együtt új szolgáltatásokat is elindítottak: már van órajavítás, táskaszerviz és szabászat is.

A RealReal többek között olyan márkákat árusít, mint a Gucci, a Chanel, a Hermès, a Prada, a Saint Laurent, a Tom Ford, a Valentino vagy a Cartier.

A vállalkozás alapítója, Julie Wainwright már korábbi interjúkban is meglebegtette, hogy egy nap szeretné tőzsdére vinni cégét, de ettől a céltól még „évekre van”. Unikornisnak hívják a sok milliárd dolláros cégértékelést kivívott startupokat. Nem titkolt szándéka, hogy a RealReal legyen a körforgásos gazdaság első egymilliárd dollárnál többet érő cége.

A RealReal stratégiai szövetséget kötött Stella McCartney divattervezővel, aki maga is elkötelezett állat- és környezetvédő, s a fenntarthatóság szószólója a divatiparban. Ezentúl együtt kampányolnak azért, hogy a fogyasztókat leszoktassák a termékek kidobásáról (#NeverThrowAway), és rábírják őket arra, adják el megunt cuccaikat használtan (erre is van divatos szakszó: recommerce), vagy vigyék vissza azokhoz a márkákhoz, melyek visszagyűjtik a már feleslegessé vált termékeket (pl. Nike, H&M).

A RealRealba eddig 288 millió dollárnyi tőkét invesztáltak befektetők, a legutolsó adagot, 115 millió dollárt 2018 júliusában. Wainright arról nem nyilatkozott, vajon ezzel közelebb kerül-e a tőzsdére lépés dátuma.

 

(thefuturescentre.org, givingfashion.com, Sandbridge Capital)

Forrás: piacesprofit.hu

Fotó: YouTube/RealReal

Szerző: Kriston László