Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 13 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Tanyapedagógiai foglalkozások Bálintbokorban

  • 2011. szeptember 16.
  • Géczy Anna
Emisszió Egyesület: A Süvöltő oldalain többször írtunkk már Bálintbokorról, az Egyesület tanyájáról. Általában adományokat, felajánlásokat és segítséget kértünk az olvasóktól a tanya felépítéséhez vagy a kert gondozásához. Ezekben a dolgokban valóban sok támogatást kaptunk, amit ezúton is nagyon köszönünk!

Most másról van szó: úgy gondoljuk, hogy az elmúlt években Mi is tudtunk adni valamit a társadalomnak. Büszkék vagyunk rá, hogy az önkénteseknek szóló programokon túl, a tanyánk ad helyszínt immár 3. éve, a Nyíregyházi Waldorf Iskola kertművelés óráinak is.

A program lényege, hogy a mindenkori 6. osztályos tanulók, (idén 12-en) a kísérő pedagógussal, (idén Erika nénivel) tavasszal és ősszel havonta 2-3 alkalommal, kertészkedéssel ápolják a számukra fenntartott gyakorlókertet.

Az egyesületi stáb feladata az időpontok egyeztetése, a résztvevők fogadása, koordinálása és a szakmai gyakorlat (kertművelés) zökkenőmentes vezetése: 3-4 fős csoportok szervezése és foglalkoztatása (forgószínpadszerűen).

 

Egy átlagos foglalkozás úgy épül fel, hogy a gyerekek 10 órára megreggeliznek, elmondanak egy napi áldást és a csoportok alakítása után, közösen megbeszéljük az aznapi teendőket, ezután kiválasztják a szerszámokat és megkezdődhet a munka.

Ebéd délben. A zöldségféléket (retket, hagymát, paradicsomot, paprikát, stb.) a megfelelő időszakban a kertből tudjuk leszedni. Idén még nem, de a korábbi években, mikor a kert termései ezt lehetővé tették, maguknak készítettek egy-egy zöldséglevest, borsólevest illetve salátát.

 

Ebéd után ismét munka vagy játék és munka. Gyakran kis kirándulásokat is szoktunk tenni a kert végén található réten, vizes élőhelyen. A nap eseményeinek megbeszélése-értékelése után Erika nénivel, a tanárnőjükkel indulnak haza.

Ebben az évben a gyerekek április 8.-án voltak először, s a kert előkészítésével, gyommentesítéssel, egyengetéssel foglalkoztunk a legtöbbet. Tűzifa felfűrészelése, felvágása színesítette még az aznapi teendőket. A foglalkozás vége felé kijelöltük a mintegy 200 négyzetméteres öngyógyító kiskert határait és az érdeklődés fenntartása céljából már elkezdtük a hagymafélék ültetését és a gyökérzöldségek és a borsó vetését.

A következő három alkalommal csoportbontásban folytattuk a vetést és gyommentesítést. (Idén a vetőmagvak nagy részét a tápiószelei génbankból kaptuk, ami jelentős költségmegtakarítást jelentett a gyakorlókerti programban.) További teendőként megtörtént a komposzthalom tavaszi átforgatása, kukoricamorzsolás és a tavalyi elszáradt növények összegereblyézése és a tavaly létesített földieper-ültetvény gyommentesítése és megkapálása.

Szétszedtünk 2 régi fahordót. A hordó dongáiból szeptemberben kerékpártárolót készítünk.

2 db adományba kapott fémhordót felnyitottunk hidegvágóval, esővízgyűjtés céljából.

Kihelyeztünk egy denevérodút, amelyet a gyerekek előzőleg ügyesen huzat- és fénymentesítettek a rászegelt kátránypapírral.

 

Májusban és júniusban még további 4 alkalommal foglalkoztunk a gyerekekkel, 3 alkalommal együtt érkeztünk a tanyára kerékpárral.

Figyelmünket leginkább a kerthez kapcsolódó rendszeres gyommentesítési munkáknak szenteltük. Nagy élmény volt májusban az első termés, a hónapos retek és a fejessaláta betakarítása és közös elfogyasztása, ill. felhasználása. Az első borsószüretre június elején került sor, a termést a gyerekek vitték haza.

Májustól, minden foglalkozáson elvetettünk egy-egy csemegekukorica sort, így reményeink szerint szeptemberben nem egyszerre érik be az összes, hanem időben elhúzódva.

Az iskolaidő végére a kert szép, rendezett, gyommentes állapotba került.

A záró foglalkozáson, júniusban, rövid vetítést tartottunk az osztály számára az év folyamán készített képekből, így visszanézhették, hogy a föld „feltörésétől” hogyan jutottak el a szép, rendezett kertig. A vetítés nagy sikert aratott. Végül közös szalonnasütéssel búcsúztunk.

 

Természetesen most, a nyári szünet alatt is nőnek a gyomok, károsítanak a kártevők, ezért rendszeres ápolási munkákra van szükség.

A Tanárnő és a szülők megbeszélése alapján számítottunk arra, hogy egyes családok kilátogatnak a tanyára, és gondoskodnak a kert rendben tartásáról. Sajnos ezt most nem sikerült megvalósítani, így az egyesületi önkéntes alkalmakon igyekszünk rendben tartani a gyakorlókertet, több-kevesebb sikerrel, hogy az osztály szeptembertől folytathassa a foglalkozásokat, s betakaríthassa a termést.

 

 

 

 

Készítette:

 

                         Mádi Péter                                               Dr. Szigetvári Csaba

          biológia tanár, környezetei nevelő                             biológus, ökológus

                     E-misszió Egyesület                                       E-misszió Egyesület