Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Visszatérnek vagy nem térnek vissza?

Az italcsomagolások piacának változása a jogszabály módosítások után
Év: 
2005
Szám: 
Nyár
Szerző: 
Tömöri Balázs

Egymásnak ellentmondó sajtóhíreket olvashattunk a visszaváltható, újratölthető italcsomagolások piaci részesedésének változásáról. Nézzük, hogy mi lehet emögött...

A Népszabadság beszámol arról, hogy a következő szilveszterkor nem fogunk tudni visszaváltható Törley pezsgővel ünnepelni. Saját tapasztalatunk az, hogy a betétdíjas kormányrendelet elfogadását követően azonnal kivonta a forgalomból a szigorú szabályozásban a végsőkig reménykedő Szobi Rt. a visszaváltható üveges Golden Valley gyümölcslevét a piacról.
Az Origo internetes híroldal pedig közli az MTI közleményét, amiben az szerepel, hogy „Egyre több gyártó csomagolja visszaváltható palackba termékét. Az új termékdíj redszer megkötései mellett a változó vásálói igények is a környezetbarát csomagolások mellett szólnak.”
Akkor most mi van??!
Mindkettő igaz lehet.
Valószínűsíthető ugyanis, hogy az MTI közleményen alapuló Origo cikk a sörök piacára utal. Ott ugyanis valóban igaz az, hogy erősen csökkent az eldobható aludobozos - elsősorban német import - sörök aránya a hazai palackozású visszaváltható üvegeshez képest! Ilyen egyszerűen rendet lehetne tenni a többi ital piacán is: DRASZTIKUSAN kell megemelni a darabalapú termékdíjat azokon a termékeken, ahol a gyártó nem teljesíti a kötelező újratöltési arányt. Látható: fél év alatt is kimutatható eredményt lehet elérni! (lásd: Szia, dobozos!- Magyar Hírlap cikke)
Az aludoboz csomagolóeszköz darabalapú termékdíja jelentősen nőtt, ezért a fogyasztói ár emelkedett és a vásárlók egyre kevésbé keresik ezeket a terméket. (Nem véletlen, hogy a magyar jogszabály az Európai Alumínium Szövetséget is feltüzelte és az eldobó csomagolóanyagban utazókkal közösen nyomulnak Brüsszelben igen intenzíven, felbérelve az egyik jónevű ügyvédi irodát....)
A söröknél leginkább két alternatíva volt a piacon decemberig: aludobozos, eldobható vagy újratölthető üveges sör. Az aludobozos forgalma csökkent, a másiké nőtt. Mint emlékeznek, a sörösök tavaly novemberben felsorakoztak a környezetvédő civilek mellé és kiálltak a darabalapú termékdíjak mellett. Felismerték, hogy az igen olcsó német aludobozos sörrel nem tudják a magyar sörösök felvenni a versenyt, úgyhogy az újratölthető üveg mellé álltak. (Azokat ugyanis nem igazán érdemes nagy távolságokon újratöltésre szállítani, így nem tudnak nagyon olcsóak lenni...)
A többi italnál nem ilyen egyszerű a helyzet. Valószínűleg ott is csökkent az aludobozos italok részaránya, de nem a visszaválthatóé nőhetett meg jelentősen, hanem a többi eldobható csomagolásúé. Különben nem töltené Tetra Pakba a Szobi Golden Valley-ét, és a pezsgősök nem állnának át eldobós üvegre.
Úgyhogy röviden: a helyzet a sörök kivételével siralmas!