Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Médiakampányunk viszontagságai

Év: 
2002
Szám: 
Tavasz
Szerző: 
Privigyei Csaba

A Tájsebészet program társadalmi ismertségének megalapozásában jelentõs szerepet szántunk a médiakampánynak: közhasznú hirdetéseket szerettünk volna már szeptembertõl sugároztatni a TV és rádióadókban. Azonban a KAC-ból e célra megítélt 10 millió forint a HuMuSz számlájára csak lapzárta elõtt pár nappal érkezett meg. A médiakampányt így több hónap csúszással tudtuk csak elkezdeni. Januárban döntöttünk úgy, hogy nem várunk tovább, s önerõbõl elkezdtük leforgatni a Florafilmmel azt a két közhasznú reklámklipet, amelyeket a program népszerûsítésére szántunk. Amíg rajtunk múltak a dolgok, addig rendben is volt minden. Bár az is tanulságos és elgondolkodtató, hogy amíg a MÁV illetékeséhez 5 munkanap alatt jut el az a levél, amelyben a klip forgatásához kérünk segítséget, addig a GYSEV Rt-vel telefonon, másfél óra leforgása alatt sikerül megegyezni mindenben (helyszín, technika, kellékek stb.)!!!

Azonban mihelyt sugárzási lehetõségeket kezdtünk keresni, furcsábbnál-furcsább élményekben volt részünk. A Kossuth Rádió nagyon korrekt partnerként, nyerészkedési szándék nélkül vállalta a sugárzást a Krónika címû mûsora környékén, 5 perc ingyenes idõt biztosítva, ezen túl pedig jelentõs kedvezménnyel. A vidéki kábeltelevíziók a Körmédia Kft. jóvoltából szintén vetíteni kezdték a reklámklipeket. Ennek hatása már napokon belül érzõdött: önkormányzatok, magánszemélyek, civil szervezetek jelentkeztek, hogy részt vennének a programban.

A hiénákkal a különbözõ kereskedelmi TV-k környékén botlottunk össze. Jelenleg ugyebár teljes erõvel nyomulnak a pártok, megy a választási kampány, s ez bizonyul kifizetõdõnek a kereskedelmi TV-k számára. Tipikus példa az RTL Klub kereskedelmi adó: arra hivatkozva, hogy választási kampány van, 1%-os és kiemelten közhasznú szervezetektõl származó hirdetéseken túl nem hajlandó közhasznú reklámokat sugározni, azaz a "csak" közhasznú státuszban lévõ HuMuSz-nak esélye nincs arra, hogy a Tájsebészet klipeket leadják április 27-ig!!!! Az indok elég homályos, nagyjából az, hogy nem jut idõ a politikai hirdetések mellett a közhasznúakra. Ebbõl akár azt a következtetést is levonhatjuk, hogy egyrészt a politikai hirdetés NEM szolgálja a köz hasznát, másrészt a többi hirdetés sem. Ennél fogva logikus, hogy a mûsorban sincs helye a közcélú reklámnak.

Az MTV esetében öt különbözõ rendû és rangú hivatalnok után sikerült megtudni, hogy a közszolgálati csatornánál kétféle kategória létezik: reklám vagy közérdekû közlemény. A közérdekû közleményeket ingyenesen sugározza az adó, hiszen ez a dolga. Illetve lenne a dolga, mert az MTV elnöke dönti el egy személyben, hogy valami közérdekû közlemény-e vagy sem. Várjuk a döntést!

További érdekes jelenség, hogy sajtóorgánumok sora csapott le a Tájsebészet programra, ingyenes reklámújságoktól kezdve országos napilapokig mindenféle nyomtatott sajtó megkeresett minket, sokszor komoly (30-50%) kedvezményekkel kecsegtetve. Ám ezek a kedvezmények is nagyjából csak annyit engednek meg nekünk, hogy 1-1 alkalommal gyufaskatulyányi méretben megjelentessük a Tájsebészet logóját. Elképesztõ összegeket kérnek a médiában a reklámfelületért és reklámidõért, amit az intimbetét-, dilibogyó-, autó- és csokigyártók megfizetnek, de egy nonprofit szervezetnek esélye sincs arra, hogy netán valamelyikük helyett a környezetvédelmet propagálhassa.