Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az agymosás folytatódik

Év: 
1997
Szám: 
Ősz
Szerző: 
Böbe

A Tetra Pak Hungária Kft. értesülésünk szerint 1997. október 8-án sajtótájékoztatón jelenti be, az ifjúság környezeti felfogásának újabb eltorzítását szolgáló nagyszabású akciójának kezdetét. Terveik szerint októbertõl egy átalakított autóbusz fogja járni az országot 1-2 éven át, amelyet egy tanárember fog vezetni. Eme hatalmas, füstös Tetra Brik doboz iskolák elé gördül majd, és vezetõje kihelyezett környezeti nevelési órákat tart az iskolaigazgatók felkérésére.

A buszban újrahasznosított Tetra Brik dobozokból gyártott bútorok szolgálják 24 kisiskolás kényelmét. A "tanár úr" 20-25 percet regél majd a szelektív gyûjtés, az újrahasznosítás elõnyeirõl, a csomagolás körforgásáról, a dobozos tej kiváló élettani hatásairól, arról, hogy a Tetra Brik elõbb volt, mint a tehén. Ezt követõen a kis Bencék elszállhatnak a dobozos Tejútra, mert a buszban 12 számítógép is lesz játékprogrammal, amelyen a visszagyûjtött mocskos tejesdobozokból olyan szép bútorok készülnek, mint amilyenen a kis Bencék éppen ücsörögnek. Magyar változatban ugyanez esetleg újrapapír a Dunapacknál, hiszen, mint régóta hirdetik nekünk, a Tetra Brik nem vegykó, hanem kartondoboz. A Tetra Pak nem lesz hálátlan a kapott lehetõségért. Az óra végén az iskola gáláns ajándékcsomagot kap (gondolom, egy kupac különféle dobozos italt), valamint náluk hagyják a játékprogram szoftverét is, hadd gyakoroljanak a kölykök. Ismétlés a bambaság anyja!

Az akció propagandájának a sajtótájékoztató csak egy apró eleme. Tájékoztató felhívást küldenek ugyanis az ország összes általános iskolájának és felkérik az igazgatókat a részvételre. Emellett a teljes propagandaanyagot fizetett módon leközlik a jobb sorsa és objektívebb tájékoztatásra érdemes Tanító címû lapban. A cég reményei szerint a program Budapesten indul, majd 1998. januárjától mennek vidékre. Feltételezhetõ, hogy a dobozgyûjtési kampányokkal már sújtott megyeszékhelyeken (Pécs, Nyíregyháza, Gyõr, Kecskemét, Debrecen) kezdenek, de a program alól a kistelepülések sem mentesülnek, hátha fellelkesülve majd õk is gyûjtenek.

A buszos akció tökéletesen illeszkedik a Tetra Pak által az elmúlt években folytatott intenzív ?tudatformálási" (átnevelési) kampányba, amellyel a kevés önálló gondolkodásra képes tömegeket és különösen a még befolyásolható ifjúságot kívánják meggyõzni arról, hogy a cég valós környezetvédelmi politikát folytat és terméke környezeti szempontból is kívánatos megoldás (Példák a keretben).

 

célcsoport

 

  • "Dobozos tej - sok okos fej" iskolatej program

  • általános iskolások
  • "Az ultrapasztõrözött tej az ebéd megmentõje" reklám cikksorozat a nõk lapjában

  • nõk, háziasszonyok
  • "Hogyan szoktassuk át a magyarokat a zacskós tejrõl a dobozos tejre?" angol nyelvû pénzdíjazásos pályázat

  • egyetemisták,fõiskolások
  • "Hogyan vezetnél iskolatej kampányt az általános iskolákban? angol nyelvû pénzdíjazásos pályázat

  • egyetemisták, fõiskolások
  • "Mi a legjobb csomagolás a friss tej számára?" a Frauenhofer tanulmány propagandaanyaga

  • tejüzemek vezetõi
  • "Dobozos Tejút" 2 Zsiráf újságcikk sorozat

  • általános iskolások
  • "Naturexpo" Tetra Brik

    hasznosítás kiállítása a KTM standján
  • lakosság

A HuMuSz álláspontja szerint a Tetra Pak környezeti nevelési kampányai álságosak, a környezeti szempontból rendkívül problematikus, eldobó csomagolás megítélésének javítását szolgálják valós, gazdaságilag és ökológiailag megalapozott újrahasznosítási háttér nélkül. A környezetvédelmi aspektusokat kihangsúlyozó propaganda a Tetra Pak termékek monopolhelyzetbe juttatását is szolgálja (pl. a gyümölcslevek vagy a tejtermékek piacán). A Tetra Pak kampányait évek óta folytatja anélkül, hogy kibocsátása érdemi részének visszagyûjtését és hasznosítását megoldotta volna, ezáltal a termék környezeti hatásai tekintetében - véleményünk szerint - megtéveszti a fogyasztókat.

Ahhoz, hogy az újabb akcióban érintett tanárok, iskolaigazgatók, újságírók megfontoltan ítélhessék meg az akció hátterét és valóságtartalmát javasoljuk, hogy a Tetra Pak megkeresésére reagálva a következõ kérdéseket tegyék fel.

Hány darab Tetra Brik doboz visszagyûjtésérõl és újrahasznosításáról gondoskodott a Tetra Pak 1996-ban a 600 millió darabos kibocsátásából?

  • A bútorgyártást újrahasznosítási módszereik csúcsának tekintik.
  • Hol van ez a gyár, mekkora az éves kapacitása és hány darab Magyarországon visszagyûjtött doboz került ebben máig újrahasznosításra?
  • Ha a Dunapacknál gyártott Tetra Pak hordtáskákhoz csak tiszta, gyártásból megmaradt hulladékot használnak, akkor az iskolák által begyûjtött szennyezett dobozok hova kerültek?
  • Hova kerül a Dunapacknál feldolgozott dobozokból visszamaradt mûanyag és alumínium?
  • Mennyit fizetnek a Dunapacknak a dobozok feldolgozásáért?
  • Miért nem betétdíjasan forgalmazzák a dobozaikat, ha tényleg újrahasznosítani akarják õket?
  • Mennyivel kerülne többe egy Tetra Brik csomagolás, ha minden doboz újrahasznosításának visszagyûjtési, szállítási és ipari hátterét megteremtenék?
  • Mitõl és kinek hasznos az olyan "non-profit" iskolatej akció, ahol a csomagolás költsége majdnem megegyezik a benne lévõ tej árával?
  • Mennyivel inna több iskolatejet az a gyermek, akinek a kimért kannás tej árát kellene megfizetnie és nem a dobozosét?
  • Mit gondolnak, mi lesz annak a kisiskolásnak a véleménye a felnõttekrõl, aki megtudja, hogy az általa különgyûjtött tejesdobozokat késõbb mégis a szemétbe borítják?

 

Kedves Iskolaigazgatók, Tanítók!

Ne siessék el a busz megrendelését!

Elõbb értékeljék a válaszokat! Talán még az iskolai büfé választékát is érdemes átgondolni.

 

 

A miniszter támogatja.

 

"Harri Suominen úr Tetra Pack Rt.

Tisztelt Vezérigazgató Úr!

(...) Noha a KTM hatalmas erõfeszítéseket tesz a környezetet érõ terhelések csökkentésére és a környezet állapotának javítására, meggyõzõdésünk, hogy ezek az erõfeszítések elégtelenek a társadalom túlnyomó többségnek aktív támogatása nélkül. (Önmagukban is elégtelenek! - szerk.) Az is meggyõzõdésünk, hogy ez az aktív támogatás nem egyik napról a másikra alakul ki, hanem a környezeti tudatosság erõsödésével fokozatosan. A jövõnk szempontjából kívánatos környezeti szemléletre való átállás, a megfelelõ szemlélet kialakítása felnõtt korban már nagyon nehéz, hiszen számtalan rossz beidegzõdés munkál bennünk. Gyermekeink azonban e rossz beidegzõdéstõl még mentesek és az otthon, az iskola hatására most alakul ki bennük, hogyan kell "környezetet védõ módon", hosszútávon fenntartható módon élni.
Az elõbbiek miatt tartom nagyon jelentõsnek a Tetra Pack Rt. környezetvédelmi iskolabusz programját, mint a vállalkozói felelõsségvállalás úttörõ megnyilvánulását, amely az iskolák környezetvédelmi nevelésében jelenthet tartalmas, érdekes színfoltot.
A Tetra Pack Rt. környezetvédelmi oktató programját támogatásra méltónak tartom és az iskolák, illetve a tanárok figyelmébe ajánlom.

Üdvözlettel: Dr. Baja Ferenc"