Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 11 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Nielsen: egyre fontosabb, hogy hazai terméket válasszunk

  • 2013. március 16.
  • Pauló Gergő

A Nielsen felmérése szerint hazánkban a friss áru beszerzésénél a kedvező ár/érték arány a legfőbb szempont, de döntő az is, hogy helyi vagy hazai termék legyen.

Bár világszerte emelkednek az árak, a friss élelmiszerek iránt továbbra is nagy a kereslet. A fogyasztók élelmiszerre és testápolási cikkekre kiadott pénzéből egy-egy országban 30-60 százalék jut húsra, tejre és tejtermékre, zöldségre, gyümölcsre, kenyérre és péksüteményre, csemegeárura, valamint halra.

A magyarok többsége leggyakrabban szupermarketben vásárol csemegeárut, tejet és tejterméket, míg szaküzletben szerzi be a húst és baromfit, a kenyeret vagy péksüteményt és a zöldséget, gyümölcsöt. Többek között ezt tárta fel az a nemzetközi kutatás, amit a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat végzett.

A friss áruk közül kenyeret vagy péksüteményt vásárolnak a magyar fogyasztók leggyakrabban; a megkérdezettek 68 százaléka hetente legalább négyszer, 28 százalék pedig ennél ritkábban. A válaszadók 45 százaléka legalább heti négyszer vesz tejet vagy tejterméket, a többiek ennél kevesebbszer.

Zöldséget és gyümölcsöt a hazai fogyasztók 27 százaléka vesz minden héten legalább négyszer, míg 56 százalék egyszer-háromszor. A csemegeáru kategóriájában, amelybe beletartozik a húskészítmény és a sajt is, 25, illetve 61 százalék a válaszadók aránya. Húst, baromfit hazánkban tíz megkérdezettből egy vesz hetente legalább négyszer, hatan ennél ritkábban. A hal és tenger gyümölcsei esetében ez az arány 2 és 10 százalék.

"A magyar fogyasztóknál a boltválasztás öt legfontosabb szempontja között szerepel, hogy a választékben minőségi friss termékek legyenek." - mondja Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója egy másik vásárlási szokásokkal kapcsolatos felmérésük alapján. - "Azokat az üzleteket, ahol a hús, tejtermék, zöldség, gyümölcs és a többi friss áru minősége kielégíti igényeiket, gyakran keresik fel a fogyasztók, akik aztán általában más csomagolt élelmiszerek mellett sok esetben háztartási vegyiárut vagy kozmetikumot is vásárolnak"- tette hozzá.

Az Európában vizsgált huszonkilenc ország átlagában a fogyasztók szintén kenyeret vagy péksüteményt vesznek legtöbbször: hetente legalább négyszer 45, egyszer-háromszor 44 százalékuk. A magyar átlaghoz képest kevésbé gyakran teszik ezt, ahogyan a hús- és baromfitermékek esetében is. Utóbbi két friss terméknél az európai átlag 13, illetve 64 százalék. A magyarokhoz képest az európai fogyasztók ritkábban vesznek tejet és tejterméket, valamint csemegeárut is. Viszont hozzánk képest sokkal gyakrabban szereznek be halat vagy tenger gyümölcseit, és valamivel többször zöldséget-gyümölcsöt.

Legkoncentráltabb Magyarországon a hús és a baromfi értékesítése. A piackutatók ugyanis összesen tizenhét beszerzési helyre kérdeztek rá. Közülük a megkérdezettek 30 százaléka szaküzletet, 23 szupermarketet, 21 pedig hipermarketet nevezett meg vásárlása leggyakoribb helyszíneként.

Leginkább zöldség-gyümölcsnél oszlik meg a kereslet, ugyanis a vásárlás leggyakoribb helyszíneként a magyar válaszadók legnagyobb arányban nevezték meg a szaküzletet (26 százalék), majd a piacot (21), a hipermarketet (15) és szupermarketet (14).

"A magyar fogyasztók többsége szaküzletben vásárol húst, baromfit, kenyeret és péksüteményt, valamint zöldséget és gyümölcsöt." - állapítja meg Melisek Eszter. - "A vizsgált európai országok nagy részében koncentráltabb az élelmiszer-kiskereskedelem. Bizonyítja ezt, hogy a friss áruk leggyakoribb beszerzési helye mindegyik kategóriában a szupermarket, átlag 34 és 51 százalék közötti említéssel az egyes országokban."

A vásárlás helyszínével kapcsolatban a húsnál vagy baromfinál, halnál, tejnél és tejterméknél, valamint csemegeárunál a magyar fogyasztók fő döntési szempontja az áru kedvező ár/érték aránya. Másik lényeges tényező, hogy állandóan lehessen friss árut kapni. Ezt legtöbben a zöldségnél és gyümölcsnél, kenyérnél és péksüteménynél tartják fontosnak, amikor boltot választanak.

Melisek Eszter rámutat, hogy Magyarországon a zöldségnél-gyümölcs termékcsoportban a boltválasztás harmadik leggyakrabban említett szempontja a termék hazai származása. A magyar fogyasztók az európai átlagnak megfelelő, esetenként a feletti értékben említették a boltválasztás kritériumai között a helyi vagy hazai áru kínálatát.

Forrás: marketinginfo.hu