Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 12 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Lépj! – Légy Pécs Jövője!

Pécs környezeti nevelés-oktatási programja
Év: 
2012
Szám: 
Nyár
Szerző: 
Lettner Gabriella

Pécs Ökováros programjában aktív civilek foglalkoznak a környezeti neveléssel. A Pécsi Zöld Kör beszámolója szerint külön ügyelnek arra, hogy a jól ismert témákat a helyi viszonyokra adaptálják.

„A célok nemesek, elérésük mégis reménytelen...” Akik régóta foglalkoznak környezeti neveléssel, valószínűleg többször jutottak a fenti megállapításra. Valahogy így voltunk vele mi is az elmúlt év kezdetéig. Mindenki szeretett volna még többet tenni, és látni a befektetett munka eredményeit. Pécsi zöld szervezetekként végül arra az eredményre jutottunk, hogy ez csak olyan összefogással valósítható meg, ahol mindenki beleadja a maximumot. Első lépésként egy közös kiállításon mutatkoztunk be. A munka során volt, aki a kapcsolatait, kreativitását, tapasztalatát, anyagi támogatását, lelkesedését adta. Tettük, mert közös célt találtunk: minél több gyermek értse meg a tiszta víz földi életben betöltött nélkülözhetetlen szerepét. Az összefogás mindenki számára sikerrel zárult.

Ez adta az ötletet, hogy 2012 elején egy műhelymunka keretében ismét találkozzunk, és közösen tegyük fel a kérdést: miként lehet a különféle szervezetek elszigetelten folyó munkáját összefogni, és a fenntartható életmóddal kapcsolatos nevelési-szemléletformáló tevékenységet hatékonnyá tenni Pécsett? A pillanat megfelelő volt, hiszen a város leporolta, a Közgyűlés pedig februárban elfogadta a 2004-ben kidolgozott Ökováros-Ökorégió Koncepciót. A tervezet része, a „Lépj!” komplex oktatási program ekkor még csak tervezet volt.

A „Lépj!” újdonsága nem a témakörökben vagy a konkrét módszerekben van – hiszen kiváló szakemberek által elkészített tananyag és háttéranyag állt rendelkezésre –, hanem az összefogásban, a rendszer felépítésében és abban, hogy a témaköröket a helyi viszonyokhoz illesztettük.

Számba vettük azokat a problémaköröket, melyek a fenntartható életmód megvalósításához kapcsolhatók (hulladék, víz, energia, közlekedés, tudatos vásárlás, városi környezet, globális nevelés, zöld iskola), és egymásra támaszkodó modulokra osztva dolgoztuk ki őket, egységes logikai felépítés szerint. Meghatároztuk, hogy az életkori sajátosságoknak megfelelően az adott témák milyen mélységig, milyen módszerekkel adhatók át a leghatékonyabban. A nevelési program részeként a gyerekeknek lehetősége nyílik a helyi negatív és pozitív példák megismerésére is.

Munkánk eredménye az óvodástól az egyetemista korig tartó, komplex rendszerbe illesztett program. Az összeállítás során a szervezetek az általuk legjobban ismert területen és korcsoportban hasznosították tapasztalataikat.

A program fontos része a pedagógusok képzése, hiszen jelenleg egyetlen szervezet sem képes önmagában egy Pécs nagyságú város minden közoktatásban résztvevőjéhez rendszeresen eljutni.

Jelenleg a program mintaprojektje folyik – Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatának támogatásával –, az eredmények értékelése után, a 2012-13-as tanév második félévében indulhat a tényleges projekt. Mindeközben pedig tanulunk egymástól, tapasztalatainkat továbbadhatjuk másoknak, reményeink szerint egy mindannyiunk számára élhetőbb Pécsért.