Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

"Zöld Bolt" vetélkedő

Év: 
2001
Szám: 
Nyár
Szerző: 
Mese, Gyöngyi

A HuMuSz és az Ökoszolgálat Alapítvány ez év márciusában hirdette meg a "Zöld Bolt" vetélkedőt 10-16 éves gyerekek számára. A vetélkedőt két fordulósra terveztük. Az első fordulóra egy 1-2 oldalas fogalmazást kellett írni arról, ki milyennek képzel el egy Zöld Boltot (hogy néz ki, mit árulnak benne, stb). A második fordulóhoz a csapatoknak április folyamán fel kellett keresniük a Fővárosi Állatkertben található Túlélőházat, ahol Gyöngyi újabb feladatok elé állította a gyerekeket. A cikkben a vetélkedővel kapcsolatos tapasztalatainkat foglaljuk össze.

 

 

 

 

Az első forduló

 

Az első fordulóra 19 iskola 39 csapata küldött be egy-egy írást és sok-sok rajzot az általuk elképzelt Zöld Boltról. Íme egy rövid lista arról, hogy mi minden szerepelt ezekben a fogalmazásokban:

 

Kívül-belül A boltot majdnem mindenki zöldre festené és csak természetes anyagot használnának a felépítésekor ill. a berendezéséhez is. A környéke természetesen tele lenne fákkal, növényekkel, sok helyen a bolt körüli kertben termelnék meg az eladásra szánt biozöldségeket és gyümölcsöket.

 

 

Megközelítés A bolthoz csak gyalog vagy kerékpárral lehetne eljutni. (Az egyik sajátosabb elképzelés szerint a bolt egy kicsiny szigeten állna, s így csak vitorláshajóval ill. csónakkal lehetne megközelíteni.)

 

 

Termékek Ami a termékkínálatot illeti, igen széles választék jött össze, de természetesen a legtöbben és legtöbbet az élelmiszerekről írtak: vegyszermentes biozöldségek és gyümölcsök, magvak, kenyerek, "nagymamilekvárok", tejtermékek, teák, ásványvizek és (100%-os) gyümölcslevek alkották a kínálatot. Sokan kategorikusan kitiltották boltjukból a szénsavas és agyoncukrozott üdítõket, a csokikat, cukrokat és csipszeket - és igen gyakran a húsféléket is.

 

Árultak még energiatakarékos izzókat, újrapapírt és egyéb környezetbarát termékeket, edényeket szelektív gyűjtéshez, víztisztítókat, természetes alapanyagú ruhákat és hagyományos tisztítószereket. Ezek mellett rendszeresen megjelentek a kerti szerszámok és a túrafelszerelések, mint a "zöld" életmód egyéb kellékei. Itt kell megjegyezni, hogy meglepően sokan említették a hazai termékek fontosságát, illetve elsősorban a zöldségeknél a helyi termények árusítását.

 

Csomagolás Öröm volt olvasni, hogy mennyi helyen lehetne saját edénybe kérni a tejet, joghurtot, csomagolás nélkül - saját kosarunkba - pakolni a zöldséget, gyümölcsöt, kenyeret, papírzacskóba méretni a mazsolát, diót, mogyorót. A csomagolások - ha már nem lehet kikerülni őket - természetes és/vagy újrahasznosított anyagból készülnének, s a bolt visszaváltaná ill. visszavenné és szelektíven gyűjtené ezeket.

 

 

Ismeretterjesztés Csaknem minden csoport fontosnak tartotta, hogy a bolt ismeretterjesztéssel is foglalkozzon. Ebbe beletartozna a "zöld" könyvek, újságok árusítása, előadások, kirándulások, táborok szervezése, komposztálási és egyéb tanácsadás ill. környezet- és természetvédelmi témájú plakátok kiragasztása is. Az eladók felkészültek és naprakészek lennének mind a termékeket mind az egyéb "zöld" dolgokat illetően. (Az egyik csapat az eladó ruházatára és korára is javaslatot tett: feszülős nadrágos mosolytalan fiatal lány helyett ők inkább kedves, vászonruhás nénit szeretnének...)

 

 

Reklámok Talán a reklámokkal kapcsolatban tapasztaltuk a legnagyobb különbségeket. Voltak, akik hallani sem akartak semmiféle reklámról, mások viszont úgy gondolták, hogy a reklám igenis fontos és jó, csak nemes célra kell használni, s akár egy reklámkampányt is megfontolandónak tartanának (pl. környezetbarát termékek népszerűsítésére).

 

 

A második forduló

 

A második fordulón volt alkalmunk komolyabban elbeszélgetni a gyerekekkel. Az általában elmondható, hogy a gyerekek nagy része kisebb-nagyobb mértékben, de érdeklődik a környezetvédelem iránt, a "szemlélet" - mármint hogy a "zöld életforma" jobb lenne, mint a mostani - elvileg sokaknál megvan, főleg azoknál, akik otthonról hozzák ezt a gondolkodást. A gond talán inkább az, hogy a saját maguk erejében nem hisznek: nem nagyon hiszik, hogy számít az, amit ők maguk tesznek.

A második forduló egyéb tapasztalatai közül még két dolgot említenénk meg. Az egyik, hogy a bevásárlóközpontokat a budapesti gyerekek nagyon jól ismerik, többé-kevésbé felismerik káros hatásaikat is. (Ettől persze még oda járnak vásárolni.) A vidékiek - szerencsére (?) - ebben a témában még kevésbé vannak otthon. A másik tapasztalat, hogy a Tetra Brik-tipusú dobozokat a legtöbben még mindig kartondobozként emlegetik.

 

Egyéb tapasztalatok

 

Talán meglepő, de az írások komolysága, alapossága és "színvonala" egyáltalán nem függött a korosztálytól. Azaz: kisebb gyerekek is igen alapos munkákat tudtak készíteni, sokszor a második fordulón is felkészültebbnek bizonyultak idősebb társaiknál. Ez számunkra a gyerekek szorgalmán túl a felkészítő pedagógusok munkájának fontosságát jelezte. Nekik ezúton is szeretnénk köszönetet mondani.

Természetesen érzékeltük azt is, hogy sokszor az ismeretek mögött még (!) nincs "mélyebb" tudás. "Hogyan?"-jainkra sok jó megoldást hallottunk, "miért?"-jeinkre azonban rendszerint csak felületes válaszok érkeztek, s a beküldött fogalmazásokban sem írtak erről. Persze talán ez a normális, hiszen a folyamatok lényegének megértése bonyolult feladat (sokszor nekünk is), s ehhez mindenképpen idő kell. Reméljük, hogy ezek a gyerekek néhány év múlva maguk kezdik el keresni a válaszokat a miértekre, s talán jobb megoldásokat tudnak majd adni a "hogyan"-okra is.

Zárásképp a váci Karolina Katolikus Iskola munkájából idézünk egy rövid részletet, egyrészt azért, mert szemléletét tekintve ez volt a legkiemelkedőbb fogalmazás, másrészt azért, mert érdemes:

"Kinek jó, hogy minket, gyerekeket elhalmoznak sok-sok gyermekellenes buta reklámmal? Ha a felnõttek tudják, hogy nekünk is ártalmas a sok só, a sok cukros kóla, miért ez a mérhetetlen sok egészséget károsító reklám? Egyszer egy teljes órán át figyeltük a TV-ben a leadott reklámokat. Minden harmadikban ettek vagy ittak: chipset, kólát, alkoholt, gyógyszert.

Mélységesen felháborít minket, akik e sorokat írjuk, hogy kisebb társainkat hogyan szoktatják rá a helytelen táplálkozásra. Például a chips-es zacskókban elrejtik a korongokat, s elhitetik a kicsikkel, hogy milyen izgalmas azokat összegyűjteni! Közben elfelejtik az okos felnőttek, hogy mennyi drága és minimális tápértékkel bíró "finom chips-et" etetnek meg a kicsikkel. Gyerek legyen a talpán, aki ellen tud állni, és szülő vagy tanult nagyobb testvér, aki megérteti a kicsivel az igazságot."

A vetélkedõ eredménye

 

I. helyezettek

 

  • Ferences Gimnázium, Szentendre
  • Németh László Gimnázium, Budapest "A 3 Amigo"
  • Pálinkás család, Budapest

II. helyezettek

  • Németh László Gimnázium, "Kecskés-Zsámboki"

III. helyezettek

  • Tát Nagyközség Önkormányzati Ált. Isk., "Zöld Zászlósok"
  • Benka Gyula Evangélikus Iskola, Szarvas
  • Németh László Gimnázium, Kovács Bertalan
  • Karolina Katolikus Iskola, Vác