Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Szakmai segédanyag komposztálási programokhoz

  • 2010. március 19.
  • beus

A HuMuSz fontosnak tartja a hulladékmegelőzés szemléletének és gyakorlatának terjedését, melynek egyik jól bevált eleme a helyi – kiskerti – komposztálás. "APRÍTÓGÉP KISOKOS" című szakmai segédanyagunk ilyen programok kialakításához, fejlesztéséhez igyekszik némi támpontot nyújtani. Az útmutatót elsősorban komposztprogramokat tervező, bonyolító önkormányzatok és civil szervezetek figyelmébe ajánljuk.

APRÍTÓGÉP KISOKOS

szakmai segédanyag házi komposztálási programokhoz

 

 

A következőkben bemutatunk néhány példát arra, hogy milyen módszerekkel lehet a lakosság számára a zöld hulladék aprítását, mint szolgáltatást biztosítani.

 

1. Az aprítógépet külön cég üzemelteti

Ebben az eseten az önkormányzat a rendelkezésére álló aprító berendezés üzemeltetéséről szerződést köt egy arra alkalmasnak ítélt, a szakszerű és kiszámítható működtetést biztosítani képes vállalkozással, amely ettől kezdve minden, a szolgáltatást érintő kérdésben eljár.

Az önkormányzat ilyenkor mentesülhet akár az összes járulékos feladat alól; úgy, mint tárolás, karbantartás, kiszállítás, ügyfélszolgálat, valamint a szolgáltatás népszerűsítése. Ugyanakkor a díjszabás meghatározása is kikerül önkormányzati hatáskörből, így arra lehet számítani, hogy az üzleti jelleg miatt a szolgáltatás ára magasabb lehet a későbbiekben felsoroltaknál.

Erre a módszerre a budapesti XII. kerületben látunk példát. Itt az önkormányzat egy saját tulajdonában levő céget bízott meg a feladattal. Térítés ellenében a kerületi társasházak, illetve magánszemélyek rendelkezésére bocsátják a készüléket, egyúttal gondoskodnak az apríték helyszíni zsákolásáról és igény szerinti elszállításáról.

 

2. Az aprítógépet helyi civil szervezet üzemelteti

Ebben az esetben az egyik helyi civil szervezet vállalja, hogy a lakosság számára aprítógépet biztosít. Miskolcon például a Zöld Kapcsolat Egyesület végez ilyen szolgáltatást. Az egyesület bérbe adja az aprítógépet a lakosok számára. Ehhez egy bérbeadási szerződést iratnak alá. A szerződésben a következőket kérik az igénylőtől:

  • adjon hírt a komposztálás tapasztalatairól;
  • adjon lehetőséget a Programvezető szervezet számára, hogy előre egyeztetett időpontban meglátogassák a komposztálás helyszínét;
  • a használatra átvett aprítékoló szakszerű, saját felelősségre történő használatát, a berendezés műszaki állapotának lehetőség szerinti megőrzését.

A kölcsönzés minden esetben ingyenes, és egy-egy alkalommal maximum hét napos időtartamra lehet igényelni. Az aprítást az igénylő végzi el, ezután pedig visszajuttatja a készüléket a szervezethez.

Az önkormányzat maga is beszerezheti az aprítógépet, ezután az üzemeltetésére, és az ezzel kapcsolatos feladatok ellátására felkérhet egy helyi civil szervezetet, így jelentős infrastrukturális és bürokratikus terhektől mentesítheti magát, a szolgáltatást viszont elérhetővé teszi a lakosság számára.


3. Az aprítógépet az önkormányzat üzemelteti

Ha egy önkormányzat úgy dönt, hogy az aprítógép bérbeadását maga szervezi meg, érdemes számolnia azzal, hogy a fent már említett infrastrukturális és bürokratikus terhet is magára kell vállalnia.

A legfontosabb, hogy szükség van valakire, aki:

  • érti az aprítógép működését, személyesen felügyeli azt, vagy tudását átadja a bérbevevőnek;
  • átadja, vagy elszállítja az igénylőnek a berendezést;
  • ha a bérbeadás nem ingyenes, akkor kezeli a számlákat, pénzt stb.;
  • fogadja, az igényeket és elkészíti azok időbeosztását;
  • ellenőrzi visszaérkezéskor a berendezés műszaki állapotát, és megoldja a javítást, ha szükséges;
  • gondoskodik arról, hogy a lakosság rendszeresen értesüljön a szolgáltatásról.

Ennél a módszernél a szolgáltatás igénybevételének díját teljes egészében az önkormányzat határozza meg, de ingyenessé is teheti.

 

4. Az aprítógépet egy közszolgáltatást végző cég üzemelteti

Ilyen esetben az önkormányzat felkér egy helyi szolgáltatót, hogy biztosítsa ezt a szolgáltatást a lakosság számára. A legkézenfekvőbb esetben a helyi hulladékgazdálkodásért felelős vállalattal köt erről szerződést.

Ebben az esetben lényeges, hogy az önkormányzat határozza meg a beszerzésre kerülő készülék főbb paramétereit, leginkább azt, hogy milyen vastagságú fa aprítására legyen alkalmas; ideális lehet egy 15–20 cm átmérőre hitelesített típus. Erre azért van szükség, mert a vállalat nem feltétlenül érdekelt abban, hogy egy valóban jól használható – drágább berendezést biztosítson a lakosság számára.

Külön gondoskodni kell a helyiek megfelelő tájékoztatásáról, ezt szintén elő lehet írni a szolgáltatóval kötött szerződésben.

Ennél a módszernél tehát amellett, hogy a bürokratikus és egyéb terhek alól mentesíti magát az önkormányzat, az aprítógép beszerzési és amortizációs költségei sem terhelik. Ugyanakkor valószínű, hogy ezeket a költségeket a vállalat – közvetve - a lakosságra hárítja át.

A helyi hulladékgazdálkodási vállalat által üzemeltetett aprítógépre a Várpalotai Közüzemi Kft. (Várpalota, Fehérvári u. 7. Telefon: +36 88/592110, Email: [email protected]) szolgálhat jó példaként.

 

Az "Aprítógép Kisokos" c. szakmai anyagot készítette a Hulladék Munakszövetség a Norvég Civil Támogatási Alap segítségével.