Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A mobiltelefonok iskolai használatáról

Év: 
2004
Szám: 
Tél
Szerző: 
REFLEX Környezetvédõ Egyesület

A közoktatási törvény (Ktv.) 129.§ (8) bekezdése alapján az oktatási intézményeknek 2004. december 31-ig felül kell vizsgálniuk házirendjeiket. A vizsgálat jó alkalom arra, hogy – a Ktv. új elvárásain túl – körültekintõ módon kerüljön megjelenítésre a mobiltelefonok iskolai használatának szabályozása az oktatási intézmény házirendjében.

A probléma feldolgozásához a REFLEX Tanácsadó Irodája az alábbi segítséget adja:

Alapállás: álláspontunk szerint a mobil-téma az óvodás korosztályt nem érinti (nem szabad hogy érintse). Az általános iskolások mobilozását - mivel a kiskorú gyermek nem képes mérlegelni a használat szükségességét, körülményeit és veszélyeit – ellenezzük, illetve csak vészhelyzetben tartjuk indokoltnak. A mobiltelefonok (közép)iskolai használatának szabályozásánál az alábbi szempontok mérlegelését tartjuk szükségesnek.

1) A gyerek-szülõ kapcsolattartásának biztosítása.
Ennek a kötelességének az iskola eleget tesz, ha tanítási idõben biztosítja az iskola vezetékes telefon általi elérhetõségét. Ez a szolgáltatás kétirányúvá is tehetõ, az iskolai szünetekben diákok által is használható (visszahívható) érmés vagy kártyás fali telefonkészülékkel.

2) Az iskolában folyó oktatási munka zavartalanságának biztosítása.
Az iskolában folyó pedagógiai munkához nyugodt körülmények biztosítása szükséges.

A bekapcsolt mobilra érkezõ hívás az óra rendjét megzavarja, a pad alatti SMS-ezés a tanulók figyelmét elvonja. Ilyen szempontból – fõszabályként- a mobiloknak az iskolában nincs helye.

Ha az iskola nem ezt a megoldást választja, akkor a házirendben egyértelmûen ajánlott megtiltani a mobilok iskola területén belüli használatát (beleértve azok számológépként való használatát is).

3) Az iskola felelõssége az épületbe bevitt készülékekért.
A 2. pontban leírtak biztosítása érdekében a Ktv. 40.§ (8) bekezdése alapján az iskola rendelkezhet úgy, hogy a diákok a magukkal hozott készüléket kötelesek reggel a portán (vagy egyéb zárható, õrzött helyen) leadni, amit tanítás után visszakapnak. A készülékek átvételét, visszaadását adminisztrálni kell, az iskolát egyebekben a Ptk. felelõs õrzésre vonatkozó szabályai terhelik.

A szabályszegõktõl elvett mobilokat javasoljuk a behivatott szülõknek visszaadni.

4) A mobiltelefon készülékek okozta lehetséges egészségkárosító hatások megelõzése.
A mobiltelefonok elektromágneses sugárzást bocsátanak ki. Ezek lehetséges egészségkárosító hatásain ugyan a tudomány lassan tíz éve vitatkozik - egyetértenek azonban abban, hogy a gyermekeknél különösen indokolt az elõvigyázatosság. Számukra fokozott veszélyt jelent, hogy testük nagyobb százaléka víz (jobban vezeti az elektromosságot), azonkívül koponyacsontjuk vékonyabb, immunrendszerük és központi idegrendszerük pedig még kifejletlen. Az egészségnevelési programot lebonyolító iskolák feladata ezen a területen (is) a személyes példamutatás és a megelõzésre irányuló folyamatos ismeretterjesztés.

 

***

Tanács a szülõknek, kérés a pedagógusokhoz

A bekapcsolt mobilkészülék lényegében egy mikrohullámmal mûködõ adóvevõ. A készülék (és a bázisállomások) által keltett, testbe hatoló elektromágneses sugárzás lehetséges egészségkárosító hatásain az orvostudomány hosszú ideje, hevesen vitatkozik.*

Ebben a tisztázatlan helyzetben – ha ez a társadalom úgy mûködne- az elõvigyázatosság elvét kellene érvényesíteni a profitérdekekkel szemben. A mobilszolgáltató cégek reklámjai azonban (a bevételek növelése érdekében) veszélyeket elhallgatva minél gyakoribb csevegésre, korlátlan SMS-ezésre biztatnak - sõt szolgáltatásaikat gyakran gyermekekkel népszerûsítik.

A mobiltelefont a gyerekek kezében státuszszimbólummá, divateszközzé, játékszerré tették - néhány szolgáltatásuk eleve a fiatalokat vette célba (logók, csengõhangok, SMS).

A gyerekek azonban sem a mértéktelen telefonálás anyagi vonzatait, sem annak egészségügyi veszélyeit nem képesek felmérni.

Tanácsok a telefonhasználót és közvetlen környezetét terhelõ sugárzás csökkentéséhez*:
1) Csak akkor beszéljen mobiltelefonon ha muszáj. Ha lehet választani, akkor inkább a vonalas készüléket használja!
2) A készüléket amikor csak lehet tartsa kikapcsolt állapotban (a készenléti állapotba kapcsolt mobil kisebb intenzitással ugyan, de folyamatosan sugároz).
3) A bekapcsolt készüléket csak akkor tegye a füléhez, ha a kapcsolat már létrejött (kapcsolatkeresés közben különösen erõs a sugárzás).
4) Beszéljen röviden, csak a lényeget. Ha lényeg hosszú, beszélgetés közben idõnként tartsa a készüléket a másik füléhez.
5) Beszélgetés közben használjon kihangosítót, head-szetet, vagy küldjön inkább SMS üzenetet – így nem kell a fülhöz tartani a mobilkészüléket.
6) Belsõ szerveit ne sugározza feleslegesen! A készenléti állapotba kapcsolt készülékét, ha lehetséges ne hordja testközelben (zsebben, övön, övtáskában).
7) Zárt térben (épületben, liftben, autóban, vasúti kocsiban), valamint szabadban, gyenge térerõ mellett lehetõleg ne telefonáljon (ilyenkor jelentõsen megnövekvõ teljesítmény miatt a készülék 10-100-szoros intenzitással sugároz).
8) Új telefon vásárláskor válasszon minél kisebb sugárzású (SAR-értékû) készüléket. Mivel a SAR-értéket a magyarországi forgalmazók nem hajlandók feltüntetni, vásárlás elõtt ellenõrizze azt az alábbi internetes oldalon: www.handywerte.de.

A lehetséges egészségkárosító hatások tudatában a felnõtt maga dönti el, hogy a mobilkészüléket hogyan használja - a gyermek azonban nem képes ezt mérlegelni. Kérjük, segítsenek nekik!

Még egy kérés: az új kommunikációs rendszerek (Tetra, UMTS) beindulásával hamarosan újabb antennatelepítési dömping várható. Kérjük, hogy a gyerekek védelme érdekében az oktatási intézmények 200 méteres körzetébe ne engedjenek új tornyot, vagy tetõtéri bázisállomást telepíteni!

* fejfájás? tanulási és alvási zavarok? szürkehályog? sejtkárosodás? hormonzavarok? agydaganat?