Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mit ad a termékhez a marketing?

Az árát.
Év: 
2002
Szám: 
Tél

Molnár Gyula tanszékvezető egyetemi tanár, Ferenczy-díjas grafikus tervező írásának részleteit közöljük, amely a Csomagolási és Anyagmozgatási Évkönyvben jelent meg. Megtudjuk belőle végre, hogy mire való a csomagolás, hogy mitől lesz egy terméknek személyisége, és hogy mi a különbség a szabolcsi piros alma és az import zöld alma között. Több kommentárt az alábbiak nem igényelnek.

"Meztelen" csomagolás

A termékszemélyiség szerepe a csomagolásban

A csomagolás tervezésének szerepkörében minden ezzel foglakozó szakember a csomagolás más-más fázisában találkozik.

Ha leegyszerűsítjük a csomagolás funkcióját, akkor annak két nagy területét különböztetjük meg.

1. A termék védelmét, szállíthatóságát, tárolását biztosító funkció. Ennek tervezését a termékekhez szükséges csomagoló alapanyagok, technológiai folyamatok határozzák meg, ezt befolyásolja a létrejött tárgy funkciója. Ez a funkció egy tárgyi világ, a piacra történő eljuttatás eszköze.

2. A csomagolás másik nagy szerepköre a vásárlásra ösztönzés, az áru birtoklási vágyának kielégítése. Ez a terület nem a technológia, hanem a marketing kommunikáció birodalma. Ez a tudatra ható anyagi és virtuális világ, a piaci értékesítés folyamata.

Mindkét szerepkörben a termékvédelem formájában és a termék kommunikációs képességének kialakításában már megjelenhetnek a termék személyiségjegyei. Az előbb említett második funkció, a marketing-kommunikáció az, ahol a grafikus tervező főszerepet kap. Ezen a területen mozgunk otthonosan. Itt alakul ki a termék személyisége.

Miért fontos ez? Mi a helyzet a piacon? Hogyan viselkedünk mi, vásárlók? Milyenek a vásárlási szokásaink? Milyen attitűdök alakultak ki?

Ma nem a terméket, hanem márkát, életmódot, címkét és az ehhez kötődő termékszemélyiséget vásároljuk. A becsomagolt termékben nem csupán naturális szükségletet, hanem vágyakat akarunk birtokolni.

A marketing-kommunikáció a csomagolással folyamatosan a vásárlás bűnbeesésére számít. Ez a fõ célja. Nagy a verseny a piacon.

Mindennek a szándéknak a bázisa az ún. AIDA MODELL.

Figyelemfelkeltés:   Attention
Érdeklõdés:   Interest
Vágy:   Desire
Cselekvés:   Action

Ez a múlt század harmincas éveiben kialakult modell (milyen furcsa leírni, hogy múlt század, napjainkig alig változott). A látványtervező feladata erre a fő célra összpontosít.

Mi is akkor a csomagolás!?

TERMÉKVÉDELEM ÉS KOMMUNIKÁCIÓ.

Vagyis az áru maga: beltartalom, csomagolás, kommunikáció. Ezt vásároljuk, a becsomagolt magot, a hozzá adott szellemi értéket.

Mi történik a piacon?

Milyen a piac, hogyan viselkednek a vásárlók? A piac elvont fogalom, hol is van, hol lehet rátalálni? És akkor az ember hirtelen megvilágosodik (különösen, ha ez az ember férfi), hogy menjünk ki egy magyar valós piacra, hiszen ez a kezdet és egyben a vég is. Ez egy kézzel fogható valóság, szó szerint a meztelen valóság, sok az ömlesztett áru.

De vajon meztelen-e még a piac, megvan-e még ez a paradicsomi állapot, vagy utolérte a karalábét, a kremlit, a retket, stb. a marketing-kommunikáció? A piac maga a csoda, sokféle árujával, nyüzsgésével, természetességével. Látható, letapintható, szagolható, valóságos marketingcentrum. De a piacon csodát lehet látni.

Nézzük bűnbeesésünk szimbólumát, az almát, mire is csábít? Csodálatos, piros, magyar alma, bibliai állapotban, ömlesztve. Egyszerűen gyönyörű.

Nem messze tőle zöld alma tálcán, látványa nem túl szép, a zöld almán kis címke, származási helye: külföld. Nos, hogy viselkedik a piac? Két nem túl szép, megcímkézett zöld alma ára egyenlő egy kiló gyönyörű, piros alma árával. Hogyan is van ez?

Az egyik meztelenül csomagolva (címkézve), a másik pucéran, ömlesztve, címke nélkül. Úgy látszik, a mi magyar almánk még a paradicsomi állapotok gyümölcse, nincs termékszemélyisége, ő még csak alma, mégcsak nem is piros alma. A másik már a vásárlásösztönzés bűnbeesés utáni állapotát mutatja. Megvan a saját fügefalevele, felöltözött, megcímkézték, termékszemélyisége van.

ő A ZÖLD ALMA, DARABJA 80 FORINT.

A bibliai történetben az első emberpár Ádám és Éva fügefalevele a természet első csomagolása. A fügefalevél szimbólummá vált. Azonosítható személyiséget adott az embernek. Nevet a névtelenségnek.

FÜGEFALEVÉL = ÁDÁM ÉS ÉVA.

A kólás üveg formája, a Zöldalma címkéje ugyanolyan permanens médiává vált, mint a fügefalevél a bibliában. Ez a kis címke, a hozzáadott érték emeli ki a Zöldalmát az almák világából, teszi az ömlesztett áruból termékké, változtatja darabáruvá.

Csomagolás ez valójában? Hiszen nem véd, csak nevesít, és ez a csomagolásnak egy új funkciót ad, ez maga az értékesítés rafinációja.

Tanulságos volt a valóságos piacon tett látogatás. Címkét kapott a citrom, a banán, az uborka, és még folytathatnám a sort. A bántó csak az volt ebben a felismerésben, hogy nem volt közöttük hazai termék. A csomagolás várható tömeges megjelenése a magyar mezőgazdasági termékek területén két év múlva szükségszerű kényszerűség: Magyarország az EU tagja lesz.

Nagy kihívás előtt áll a magyar gazdaság, ezen belül a magyar mezőgazdaság, a magyar csomagolóipar és természetesen a tervezők is. A mezőgazdasági termékek más környezetben, más versenyhelyzetben kell, hogy megjelenjenek. A csomagolás fontos feladata: a szállítás, a tárolás, a védelem mellett a Piros almává válás lesz. Az Európai Uniós piac már nem lesz azonos a Retek utcai piaccal.

A grafikus tervezők az alacsony költségű, de nagy hozzáadott értékű, tartalommal bíró, kommunikálni képes csomagolás létrehozásához tudnak hathatós támogatást adni.