Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 16 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Nevet kap az e-hulladék

  • 2007. november 14.
  • humusz
Egyszerûen felismerhetõvé válnak az újrahasznosítható alkatrészek

A DPM (Direct Part Marking) egy olyan, a közelmúltban továbbfejlesztett technológia, melynek alkalmazása az élet számos területén, így például az egészségügyben, az elektronikai iparban vagy a légi közlekedésben is hatalmas elõnyökkel járhat. A költségcsökkentés és a hatékonyságnövelés mellett a módszer alkalmazása lehetõvé teszi az elektromos és elektronikai hulladékok kezelésére vonatkozó uniós szabályozás hatékonyabb betartását is.  {mobilport.hu}


Az Európai Unió elektromos és elektronikai készülékek hulladékainak kezelésére vonatkozó direktívája (Waste Electrical and Electronic Equipment - WEEE) akár igen jelentős terhet is jelenthet a gyártóknak, melyek közül sokan eleve szoros piaci versenyhelyzetben, csekély haszonkulccsal dolgozó ágazatban működnek. "Ha az évente eladott elektronikai termékek mennyisége tovább nő, a visszavételükre kötelezett gyártókra nehezedő nyomás is egyre fokozódni fog" - mondta David Barnes, a Motorola vállalati mobilitási üzletágának az európai, közel-keleti és afrikai térségért felelős termékmarketing-igazgatója. "Egy-egy termék, valamint a benne található alkatrészek gyors és egyszerű azonosítása és annak megállapítása, hogy alkalmas-e az újrahasznosításra, egyre nagyobb jelentőséggel bír majd a következő öt évben azon vállalatok számára, amelyek a nyereségük számottevő csökkenése nélkül akarják kigazdálkodni a WEEE-direktíva betartásával járó költségeket."

Mindennek előzménye, hogy a cégek már korábban felismerték a termékek egyedi jelölésének fontosságát, mellyel lehetővé válik a gyártás és szállítás közbeni egyszerű azonosítás - ez vezetett a csomagoláson szereplő vonalkód elterjedéséhez. Azonban a fogyasztók a csomagolást eldobják, a címkéket pedig gyakran levágják, így a vonalkódnak is nyoma vész. Továbbá - miután ezek az azonosító jelölések csak a vásárlás pillanatáig töltenek be funkciót - nem alkalmasak a használat közben jelentős kopásnak kitett, ipari jellegű termékek, például autóalkatrészek sorsának nyomon követésére.

"Egyre világosabbá válik, hogy a probléma megoldásához a gyártóknak egy olyan azonosító jelölésre van szükségük, mely megjelöli a terméket vagy alkatrészt, és egyben rögzíti is a rá vonatkozó adatokat, méghozzá a teljes élettartama során" - jelentette ki David Barnes. A termékek gyorsabb azonosíthatósága lerövidíti a raktározás időtartamát, és lehetővé teszi, hogy a vállalkozások gyorsan áttekintsék, mi az, amit újra kell hasznosítani, mit kell biztonságosan megsemmisíteni, és mi az, ami továbbadható az alkatrészgyártóknak. E problémák egyik lehetséges megoldása a közvetlen alkatrész-jelölés, vagyis a DPM.

A DPM során közvetlenül a termék felületére marják, lézergravírozzák vagy fújják az adatmátrixot. Az adatmátrix a termékkel kapcsolatos információkat tároló kód, mely lehetővé teszi a kódot leolvasni képes személyek számára, hogy teljes életciklusa során nyomon kísérhessék a termék sorsát. "A DPM olyan végleges jelölési megoldást kínál, mely a termék teljes élettartama alatt olvasható marad, még akkor is, ha a gyártás vagy a felhasználás során mostoha körülmények uralkodnak" - tette hozzá Barnes. "Ezért mindegy, milyen hosszan használták a terméket, amikor visszakerül a gyártóhoz, a DPM-kód még sértetlen lesz, ez pedig jelentősen megkönnyíti a WEEE-előírások betartását."

A DPM (közvetlen alkatrész-jelölési technológia) néhány alkalmazási területe

Egészségügy

Miután egy orvosi segédeszköz bekerült a beteg testébe, komoly akadályokba ütközik a nyomon követése és újbóli azonosítása. A szívritmus-szabályzókra vagy acélcsavarokra érthető okokból nem lehet vonalkódos vagy más azonosító címkét ragasztani, ugyanakkor ha a beteg később további ellátást igényel, az orvosoknak pontos információra lesz szükségük ezekről az eszközökről, például hogy mikor cseréltek elemet bennük, vagy hogy mikor történt a beültetés. Egyes orvosi segédeszközök ráadásul igen aprók, és bár behelyezéskor és kivételkor is gondosan megszámolják őket, előfordulhat, hogy a műtéti seb lezárása előtt mégis szem elől tévesztik valamelyiket. E problémákra az egyik megoldást a DPM nyújtja, hiszen ez a jelölési módszer igen tartós, a helyigénye viszont egészen kicsi.

Elektronikai ipar

Az elektronikai termékek, például nyomtatott áramkörök előállítása során nagy szükség van arra, hogy az egyes termékeket ne csak azonosítani lehessen, hanem megoldható legyen a nyomon követésük is, miközben végighaladnak az ellátási láncon. A jelenlegi módszerek, például a vonalkódok sok helyet foglalnak, ráadásul egyre több adatot kell tárolniuk, és mivel az elektronikai alkatrészek mérete egyre csökken, ez egyre nagyobb gondot okoz. Azonban nem csupán az azonosítás és a nyomon követhetőség, hanem egyes előírások, például az Európai Unió elektromos és elektronikai hulladékokról (WEEE) és a veszélyes anyagokra vonatkozó korlátozásokról (RoHS) szóló direktívájának betartása is egyre fontosabb tényező a gyártás során. A két direktíva betartása szükségessé teszi maguknak az alkatrészeknek és a teljes gyártási folyamatra vonatkozó adatoknak a nyomon követését. Ha nem tudjuk, milyen anyagok kerültek egy termékbe, nem lehet majd tudni azt sem, hogy miképpen kell az EU-direktíváknak megfelelően ártalmatlanítani azt. Az egyik megoldás a DPM lehet. A módszer lényege, hogy kétdimenziós mátrixot marnak az alkatrész felületébe: ez a jelölési módszer igen tartós, és bár kicsi a helyigénye, jelentős mennyiségű adat tárolását teszi lehetővé.

Légi közlekedés, űrhajózás

A légi közlekedés és az űrhajózás területén élet és halál kérdése, hogy ne kerülhessenek hamisított alkatrészek az ellátási láncba, hiszen akár egy rossz minőségű csavar vagy tartókonzol is egy repülő lezuhanásához vezethet. A Business Week szerint a silány minőségű, hamis alkatrészek forgalmazása jövedelmezőbb a kábítószer-kereskedelemnél is, ugyanakkor veszélybe sodorhatja annak a napi több millió embernek az életét, akik repülőre szállnak. A légi közlekedésre és az űrhajózásra hatalmas nyomás nehezedik a gyártási folyamatok költségcsökkentésének kényszere miatt is. Ha az összeszerelés vagy karbantartás során nem sikerül időben megtalálni a szükséges alkatrészt, az jelentős és drága késedelmet okozhat. Ráadásul a légi közeledésre és az űrhajózásra jellemző szélsőséges üzemi körülmények miatt szinte lehetetlen olyan címkét előállítani, amely tartósan a helyén maradva megbízhatóan tudná azonosítani az eredeti alkatrészeket és a megfelelő cseredarabokat. E problémák kiküszöbölésére az egyik megoldás a DPM, amely lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy az ellátási láncban egyszerűbben nyomon tudják követni az alkatrészeket, és meg tudjanak győződni arról, hogy eredetiek-e vagy sem.