Ökoiskola Információs Nap (DAR) - 2015. II. félév

Beszámoló a Dél-Alföldi Régió Ökoiskola Regionális Forrásközpont tevékenységéről (2015. II. félév)

A Giligán Természetvédelmi és Hagyományőrző Egyesület 2015 októberében vette át a Csemete Egyesülettől az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése c. programjával kapcsolatosan, a Humusz Szövetséggel együttműködve a Dél-Alföldi Régió Regionális Forrásközponti feladatait.

Információs Nap szervezése

2015. november 26. (csütörtök) 13:00 -17:00-ig szerveztünk információs napot iskolák részére.
Helyszín: Vörösmarty Mihály Általános Iskola Czina Sándor Tagintézménye (5900 Orosháza, Ifjúság u. 7.)

PROGRAM:
13.00-ig regisztráció
13:00 – 14:00 az ökoiskola programjának bemutatása, háttere, előnyei, a címpályázat bemutatása
14:00 – 14:20 szünet Kistermelők áruinak kóstolása, beszélgetés civil szervezetekkel, kistermelőkkel
14:20 – 16:00 műhelymunka (a címpályázat során felmerülő nehézségek, akadályok) és a címet már elnyert Vörösmarty Mihály Általános Iskola bemutatkozása
16:00 – 16:20 szünet Kistermelők áruinak kóstolása, beszélgetés civil szervezetekkel, kistermelőkkel
16:20 – 17:00 a Natura 2000 területek bemutatása

A szervezeti bemutatkozások után az Ökoiskola címpályázat került bemutatásra. A második felében pedig, Haid Mostefáné, a vendéglátó, Czina Sándor Tagintézmény Ökoiskola felelőse mutatta be az intézmény e területen végzett tevékenyégét. Előadása után tanulságos beszélgetés bontakozott ki, amiben a Tanárnő megoszthatta a pályázati anyag elkészítésével, és beadásával kapcsolatos tapasztalatait is. Zárásként a Natura2000 hálózatról és annak nevelésbe integrálható elemeiről kaptak képet a résztvevők, majd a térség természetvédelmi oktatóközpontjai és bemutatóhelyei, mint lehetséges kirándulási célpontok kerültek bemutatásra.

dar öi II félévA GALÉRIA A KÉPRE KATTINTVA ELÉRHETŐ!

A program lebonyolítása folyamán kibővítettük a programot egy utolsó ponttal (csoportos mentorálás). E bővítésnek az oka, hogy rengeteg kérdés merült fel menet közben, és a szünetek kevésnek bizonyultak ezek átbeszélésére, mentorálására, így a program véget érte után lehetőséget adtunk mindenkinek egy kis beszélgetésre a szakértőinkkel. A beszélgetések során kiderült az is, hogy sokan tartanak a pályázat beadásától, elsősorban azért mert sok papírmunkával jár, sok időt vesz igénybe. Sajnos nem túl sok rutinjuk van pályázatírásban a pedagógusoknak és emellett még nagyon leterheltek is. Továbbá nagy volt az érdeklődés a Natura 2000-es területek helyi elhelyezkedésével kapcsolatban, a pályázat Önértékelési szempontsorának részletes átbeszélésére, valamint sokan érdeklődtek a címpályázatok beadásáról, buktatóiról is.

Az információs napokhoz szervesen kapcsolódott az „Ökoszertár” és az „Ökofrankó büfé” is. Az Ökoszertár keretében egyrészt környezet és természetvédelmi szervezetek kiadványaival, másrészt helyi termelők, kézművesek termékeivel ismerkedhettek meg a résztvevők. Az „Ökofrankó büfében” kézműves mézeskalácsot, sós süteményt, helyi termelők gyümölcseit, valamint kisüzemi szörpöt lehetett kóstolni. Mindezt gondolatébresztő szándékkal állítottuk össze, hogy a pedagógusok esetleg saját intézményükben is megismertessék a gyermekeket a helyi és kézműves termékekkel. A tanárok szívesen fogadták a kóstolókat és nagy sikert aratott a büfé is.

Ökoiskola információs napunkon 13 pedagógus jelent meg, 10 intézményből.

Az információs nap hangulata oldott, családias volt, termékeny beszélgető gócok alakultak ki az ott elhangzott ismeretekről. A rendezvények után kitöltött értékelőlapok alapján a résztvevők a szervezéssel teljesen elégedettek voltak, örömmel fogadták a RFK-t, mint mentor szervezetet, több esetben jelölték be az egyesületet közösségi médiákon keresztül, de érkeztek köszönő levelek is.

A rendezvényértékelő lapok alapján elmondható, hogy a pedagógusok örültek a címpályázással kapcsolatos lehetőségeknek, a tájékoztatásnak, a feltétlen segítőkészségnek, és szeretnék, ha a későbbiekben is részt lehetne venni hasonló rendezvényeken, hogy inspirációt, ötleteket, tapasztalatokat szerezhessenek, oszthassanak meg egymással.

A programot az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése c. projektjének keretében végezzük, a projekt a Svájci-Magyar Együttműködési Program társfinanszírozásával valósult meg.

SH/4/5 logósvájci logóminiszterelnokseg