Tantárgyakba beemelhető komposztos ötletek

Ki mondta, hogy komposztálásról csak biológia óra keretében lehet beszélni?

Tartalom

1. Komposztálás és az angol nyelvtanítás

2. Komposztálás és a matek

3. Mélymulcs - ember és környezetkímélő kertgazdálkodás - szakközépiskoláknak


 

1. Komposztálás és az angol nyelvtanítás

Időszükséglet: 45 perc tanterem + diákonként egyéni otthoni munka

A tanóra oktatási célja: Angol nyelvtanulási lehetőség (hanganyag megértése, szövegértés gyakorlása) kombinálása a komposztálás hasznosságának megismerésével. A fordított osztályterem módszerét alkalmazhatjuk a következőképpen.

A HUMUSZ angol nyelvű oldalán található kisfilmeket (Amazing results of “The Power of Compost” competition) otthoni egyéni munkában tekintsék meg a diákok, ez kb 15-20 percet igényel, ha esetleg egy-egy videót többször is meghallgatnak.  (Az 5 kisfilm együttesen kb. 10 perc).

A kisfilmek mellett található szöveges anyag és a kisfilmeken elhangzó szövegek alapján válaszoljanak a következő kérdésekre az órán.

-    Milyen versenyről van szó?
-    Milyen tevékenységet kellett bemutatni a verseny résztvevőinek?
-    Miért indították ezt a kezdeményezést?
-    Mi a komposztálás haszna helyi és globális szinten?
-    Mely szervezet kezdeményezte ezt a versenyt?
-    Mely országokból/ mely intézményekből származnak a nyertes videók?
-    Milyen különböző megnevezésű díjakat osztottak ki a zsűri tagjai?
-    Neked melyik tetszett a legjobban? Mondj legalább három indokot!

Az órai feldolgozás során csoportmunkában és páros munkaformában is dolgozhatunk a diákokkal, hogy az összes kérdésre választ kapjunk, valamint a kedvenceket megbeszélhessük, majd közösen meg is nézzük azt, amely az osztályban a legkedveltebb volt.

Életkor-célcsoport: 14-18 éves korosztály

Létszám: 20 fő / csoportbontás / páros munka szükség szerint

Területigény: terem

Vissza

 

2. Komposztálás és a matek

A komposztálás témakörét még a matematika órába is be lehet csempészni. Hogy hogyan? Erre ad választ a Zöld Matek jóvoltából rendelkezésünkre bocsájtott általános iskolások és óvodások számára kidolgozott néhány feladatlap.

A feladatlapok az oldalról (lent) letölthetőek.

Vissza

 

3. Mélymulcs - ember és környezetkímélő kertgazdálkodás - szakközépiskoláknak

Gyulai Iván ökológus dolgozta ki és ismerteti ezt a technológiát, melyben a komposztálás a talaj felszínén történik, s miközben védi a talajt a ráhordott szervesanyag "takaró", egyúttal tápanyag is keletkezik.

Ismerkedjünk meg a módszerrel!



A diákokkal együtt tekintsük meg ezt a filmet, beszélgessünk róla, például a vita módszert alkalmazva (érvek mellette, érvek ellene, majd összegzés).

Ha elméleti óra keretében felkeltettük az érdeklődést, akkor a gyakorlati foglalkozáson meg is valósíthatjuk egy kísérleti parcellán a mélymulcsot.

Részletes leírás a mellékelt dokumentumban található.

Vissza