Óvodáknak

 

Így légy aktív! Programötletek óvodáknak, óvodásoknak

Néhány konkrét ötlet, amivel az óvodások közelebb kerülhetnek a komposztálás szépségeihez. További ötletekért édemes megtekinteni iskoláknak és civileknek szóló aloldalunkat is!

Tartalom

1. 2016, a hüvelyesek éve - Csíráztassunk!

2. 2015, a talaj éve - Land-art műalkotások

3. Minden, ami kukorica

4. Játsszátok el Vizipók és Ászka Asszonyság beszélgetését!

5. Készítsetek gilisztakomposztot!

6. Öltözzetek be komposztmesternek!

7. Építsetek csőszkunyhót!

8. Erdei séta során kutakodjatok az avarban!

9. Így légy aktív!

10. Talpak - játékcsokor

 


 

1. 2016, a hüvelyesek éve - Csíráztassunk!

2016-os évet a Az ENSZ Élelmezésügyi Szervezete (FAO) a hüvelyesek nemzetközi évének nyilvánította. Vajon miért lehetnek ilyen fontosak ezek az apró magok? Nagy fehérjetartalmú, kis zsírtartalmú, egészséges élelmiszer alapanyagok, melyek viszonylag igénytelenek, növekedésükkor nitrogént kötnek meg a talajban. A világ azon részein is könnyen termelhetők, ahol az élelmezés nagy gondot okoz! A mi éghajlatunkon nagyon értékes őszi – téli csírákat adnak.

Eszközök:

  • csíráztató edény (tejfölös pohár, vagy befőttes üveg, esetleg tányér)
  • egy kis virágföld (ha van kész komposzt humuszunk, az a legjobb)
  • egy marék bab vagy más mag, amit csíráztatunk
  • vizes szóróflakon

Helyezzünk egy vékony földréteget / vattát az edény aljára, nedvesítsük meg, majd helyezzük bele a babokat úgy, hogy fény érhesse őket.

Pár nap múlva megfigyelhetjük, ahogy a csíra felrepeszti a maghéjat, s a szár elkezd a fény felé törekedni. Ne felejtsük el minden nap "megitatni". Rajzolással meg is örökíthetjük a változásokat!

A nagyobbak akár mérhetik is, hogy naponta mennyit nőtt a növényke. Szúrjunk egy hurkapálcát a bab mellé, amin színes csíkokkal jelölhetjük a növekedést.

Játékok, megfigyelések:

  • Hasonlítsuk össze a különböző magok csíráját! Melyik nő gyorsabban? Melyik finomabb? Melyiknek kell több víz?
  • Ha befőttesüvegben csíráztatunk, és a babot az üveg falához helyezzük, a gyökerei növekedését is megfigyelhetjük.
  • Szórjunk különböző magokat egy tálcányi nedves földrétegre. Helyezzünk rá elszórva a tálcán pár kavicsot, legó figurákat, vagy apró játékállatokat. Naponta spricceljünk a földre vizet, és tegyük fényre. Pár nap múlva egy egész mini-erdő fog a tálcán kinőni, amit benépesíthetnek a játékfigurák.

Forrás és további ötletek: http://kisladik.hu/blogs/kisladik-blog/12801133-babra-bab-babra-bab

Mindenféle csíranövényről részletesen: http://antalvali.com/csiraztatas/a_csirakrol_reszletesen

Vissza

 

2. 2015, a talaj éve - Land-art műalkotások

A tudományos, kísérletezős megközelítést jól kiegészítheti, a talajjal való kapcsolatépítést erősítheti a gyerekekben, ha az alkotáson keresztül a szívüket is megérintjük.

land art

A legtöbb talaj alkalmas arra, hogy kiszárítva, megőrölve és leszitálva tenyérből jól pergethető legyen, és így képalkotásra felhasználhassuk. Természetesen a homoktalajok a legegyszerűbben előkészíthetők ilyen szempontból.

Az alkotáshoz adhatunk lapos műanyagtányérokat, amiben rövidebb ideig megőrizhetők, kiállíthatók az alkotások. Hagyhatunk teret a szabad alkotásnak, vagy előre gyártott képeket (egyszerű mandalákat, logókat, tematikus ábrákat) is színezhetnek talajjal. Igyekezzünk minél élesebben elváló színeket előállítani.

Zöldségek levével (pl. cékla, spenót, dióhéj, stb.) megpróbálhatjuk színezni is a talajmintáinkat az őrlés előtt.

Az alkotáshoz gyűjthetnek a kertben további természetes kelléket is (kavicsokat, terméseket, virágokat, kérget, stb.) a fantázia határtalan szabadságával élve.

alkotás

Hasznos források:

- Virág N.-Repka Á.-Párdi T: Kertész vagyok a városban
- Mérő Ágnes: Túrni és tanulni
- MTA ATK TAKI: Te és a talaj – foglalkoztató füzet gyerekeknek

Vissza

 

3. Minden, ami kukorica

  •   Ismerkedjünk meg a növénnyel tetőtől talpig. Bemutathatjuk „Kukor Ica-nénét” („Törökbúza apót”, „Tengeri (tengerecki) Pál”-t ), összevethetjük a gyermekek testrészeit a kukorica részeivel (gyökér, szár, levél, termés, címer), összehasonlíthatjuk a gyermekek magasságát a kukorica magasságával. Bekötött szemmel érzékelő játékban próbálják meg kitalálni a gyerekek, vajon a gyökerét, a szárát, az érdes levelét, kukoricacsövét, bajuszát, címerét fogták-e meg.
  • Gyűjtsünk verseket, meséket, amik a kukoricához, a vele való munkálatokhoz (törés, fosztás, morzsolás) kapcsolódnak.
  • Ismerkedjünk a növény hasznos részeivel: szára a komposztba, termésének buroklevele csuhéfonásra alkalmas, míg termésének bajusza gyógytea, csutkája tüzelő és játékalapanyag lehet.
  • Készítsünk, kóstoljunk kukoricás ételeket, ha lehet, vonjuk be a szülőket is (pattogatott kukorica, kása, málé, saláták, kukoricacsíra olaj).
  • Piaclátogatást is tervezhetünk, nézzük meg, vajon hányféle kukoricával találkozhatunk? (étkezési, pattogatni való, takarmány, piros szemű stb.)
  • Készítsünk a gyerekekkel csutkababát, csuhélibát!

Közelben lakóknak ajánljuk! Szentlászlón látogassuk meg az országban egyedülálló Csuhémúzeumot.  

kukoricamorzsoláskukoricafosztás

  Hasznos források:
Bálint Ágnes: Mese a kukoricát morzsoló anyókáról http://balintagnes.hu/kukorica.htm
gyógynövény (kukoricabajusz)
http://www.hazipatika.com/taplalkozas/gyogynovenyek/cikkek/a_bajusz_alda...
játékkészítés (csutkababa, csutkatehén, csuhéliba)
Dr. Tóth Tiborné: Hagyományápolás  http://www.sulinet.hu/tanar/kompetenciateruletek/ovodai_neveles/dokument...
Csuhémúzeum Szentlászlón
http://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/magyarorszagi_nemzetisegek/nemetek...
Vissza

 

4. Játsszátok el Vizipók és Ászka Asszonyság beszélgetését!

VizipókIsmeritek Vizipókot, Mazsolát, Frakkot, Kukorit és Kotkodát? Ezeket a kedves mesefigurákat Bálint Ágnes író, dramaturg alkotta meg nekünk, akinek a televízió hőskorában, a hatvanas - hetvenes években kimagasló szerepe volt a magyar meseműsorok létrehozásában. Mindig is fontos volt számára a természeti környezet, mondhatjuk, ő volt a tévében az első "környezetvédő". Vízipók Csodapókot a szárazföldi barátja, a Keresztespók nevezi csodapóknak, mert a víz alatt él a kicsiny légnadrágjában és ott szövögeti hálóját, miközben számtalan barátra talál a tóban és a tó körül élő állatok között. Az egyik mesében Ászka Asszonysággal találkozik, akit a háta mögött csak pincebogárnak csúfolnak. Vajon miért? Olvassátok el a mesét és játsszátok el a történetet! Vajon milyenek lehetnek a mesében szereplő állatok? Hogyan, hol élhetnek? Rajzoljátok le őket!
Köszönjük a mese felhasználási jogát Bárint Ágnes örököseinek, Németh Ágnesnek és Németh Annának. A Bálint Ágnes Emlékház márciustól decemberig minden hónap első vasárnapján  látogatható, ahol további érdekességeket tudhattok meg az írónőről és az általa készített rajz- és bábfilmekről.

Vissza

 

5. Készítsetek gilisztakomposztot!

gilisztakomposztKellékek: 5 literes befőttesüveg vagy egy kisebbfajta akvárium, virágföld, homok, kerti föld, földigiliszták, növényi hulladék, vízporlasztó flakon, sötét színű karton
A nagy üvegbe rétegezzétek a virágföldet, homokot, majd a kerti talajt. Kicsit nedvesítsétek is vízzel a rétegeket. Az üvegedényt kb. félig töltsétek meg. Ezután telepítsétek bele földigilisztákat. A talaj felszínére helyezzetek almacsutkát, leveleket. Az üveget egy sötét kartonnal tekerjétek körbe, ragasztószalaggal rögzítsétek, így biztosan sötét lesz, mintha valóban a föld alatt lakna a földigilisztátok. Az elkövetkező hetekben is nedvesíteni és friss növényi hulladékokkal kell ellátni a gilisztakomposztot!
További tanácsok: http://humusz.hu/komposztalas_lakasban

Feladat: Figyeljétek meg, hogyan keverednek össze a földrétegek! Milyen járatokat készít a giliszta? Hogyan dolgozza fel a növényi anyagokat? Rajzon is megörökíthetitek, mit láttok!

Vissza

 

6. Öltözzetek be komposztmesternek!

Kellékek: kertésznadrág, póló, szalmakalap, kerti szerszámok, egyedi ötletek

Feladat: Szülők, óvónők segítségével készítsetek minél ötletesebb komposztmester (kertész) jelmezt, öltözzetek be és készítsetek egy csoportképet!

 Vissza

 

7. Építsetek csőszkunyhót!

Kellékek: 4-5 szál 2 méteres akáckaró, erős zsineg , 150-200 szál teljes hosszúságú kukoricaszár
CsőszkunyhóA családi kiskertekben mostanra már beérett a kukorica, szára is elszáradt. Hasznosíthatjátok, ha megépítetek egy csőszkunyhót belőle. Régen, nagyanyáink idejében a szüret idején ilyesmiben húzták meg magukat a csőszök a határban, ide bújtak el árnyékba, hogy vigyázzák a termést! Az akáckarókkal sátorformát alkotunk, csúcsában összefogjuk a kötözővel.  A sátortartó rudakat kicsit beássuk a földbe.  Áthálózzuk kötözőmadzaggal, hogy majd megtartsa a ráfektetett kukoricaszárakat. Fedjük be a sátor oldalakat a kukoricaszárakkal hosszában. Zsineggel erősítsük meg a kévéket. Ahogy az ősz elmúlik, és a csőszkunyhó is feledésbe merül, aprítsátok, daraboljátok fel a kukoricaszárat, hogy a komposztba apránként bele lehessen teeni és így hasznosuljon! Az óvodában egy gondok, kertész segíthet ebben a műveletben.

Feladat: Beszélgessetek el arról, hogy régen miért volt kevesebb hulladék (sokrétű felhasználás, takarékosság, mesterséges anyagok helyett élő anyagok alkalmazása). A kukorica szára számtalan módon hasznosításra került a vidéki életben. Elevenítsétek fel ezeket  (siló takarmány, ideiglenes építőanyag, kukorica csuhéból dísztárgyak stb.)! Beszélgessetek az aprítás, darabolás fontosságáról és arról a különbségről, amikor a szerves anyagokat visszajuttatjuk a körforgásba a helyett, hogy elégetnénk vagy a kukába tennénk azokat!

(kép forrása: http://szuretcsoszkunyho.fegyvernekiovoda.fotoalbum.hu/)

 Vissza

 

8. Erdei séta során kutakodjatok az avarban!

Kellékek: nagyító, falevél gyűjtéshez könyv vagy papírmappa
Egy kellemes őszi kirándulást is szervezhettek erre a napra a közeli erdőbe. Keressetek, gyűjtsetek frissen lehullott, szép színű faleveleket! Mi történt a tavalyi falevelekkel, hol vannak? Az avarban keresgéljetek élőlényeket, apró, pici rovarokat, bogarakat. Nagyítóval alaposan nézzétek meg őket! Vajon mivel táplálkoznak ezek az élőlények? Vegyetek egy kis avart a kezetekbe és szagolgassátok meg bátran. Milyen az illata?

Feladat: Az óvodában készítsetek őszanyó, őszapó képeket vagy bábokat a falevelek felhasználásával. Rajzoljátok le, milyen érdekességekkel találkoztatok az erdő talajának vizsgálatakor?

Vissza

 

9. Így légy aktív!

termés mandalaEszközök: papírkorongok, só-liszt gyurma korongok, termések, falevelek, ragasztó
Keressetek környezetetekben nagymagvú terméseket adó fákat (vadgesztenye, szelídgesztenye, dió, tölgy, juhar) bokrokat (csipkebogyó, mogyoró, madárbirs)! Gyűjtsetek hozzá különböző, már megszínesedett, lehullott faleveleket (fűzfa, juharfafélék) is.

Feladat: A termések begyűjtése, szárítása illetve a falevelek préselése után készítsetek körforma lapokon mandalákat. Először az óvodapedagógusok segítségét kérjétek, de aztán már menni fog egyedül is!:)

Vissza

 

 

10. Talpak - játékcsokor

Mind a gyermekek, mind a felnőttek, szülők, nevelők számára lehet „talpas” élményt nyújtani, melyet a komposztáláshoz is köthetünk.

 

Mezítlábas ösvény

Különböző talajféleségekből, hosszabb, rövidebb távolságon át alakítsunk ki mezítlábas ösvényt, melyre nagy melegekben cipő nélkül is szívesen rálépünk! Ha csak ideiglenesen tudjuk megoldani, akkor egy nagy fólia é

mezitlabas osveny

s némi hosszú gerenda (az anyagok kordában tartása végett) szükséges hozzá, illetve különböző talajok, anyagok, mint például: szalmatörek, aprókavicsos sóder, homok, fakéreg, tőzeg, átszitált komposzt.

Játékváltozat: Amint a hűvösebb idők beköszöntenek, akkor cipőben is végigmehetünk az ösvényünkön, de akkor a szemet kössük be és kísérjük a gyerekeket egyenként. Milyen élményekről számolnak be?

Itt láthatunk egy összeállítást, melyet érdemes a fotók kedvéért is megnézni.   

forrás: www.pecsma.hu

 

Talpforma karton - komposztba való dolgokkal

Vágjunk ki arasznyi talpformákat kartonpapírból. Minden gyermek kapjon egy bal és egy jobb talpat. A terepi, erdei, komposzt környéki vizsgálatokkor minden gyermek leteszi valahova a papír talpacskáit, és ami kincset ott talál alatta, azt rárajzolja vagy összegyűjti és ráragasztja. Ha élőlényt (hangya, giliszta, bogár) talál azt rajzzal örökítse meg! Így aztán zöld növények, zuzmó, moha, csigaházak, falevelek és apróbb, nagyobb botocskák, tojáshéjak stb. kerülnek a karton talpakra, jól illusztrálva, hogy miből is van az avar / a komposzt. 

forrás: 

Minden kisgyermek talpacskáját vizsgáljuk meg, beszélgessünk az oda nem illő darabokról is (pl.: műanyag hulladék, fémdarab)! 

Játékváltozat: 

Esztétikai érzéküket is fejleszthetjük egy ilyen feladat során! Zsúfolás helyett pár darabot vegyenek fel, hogy azok elférjenek, jól láthatóak legyenek. A talpakra kerülő anyagokat színek szerint is csoportosíthatjuk, akár egy festőpaletta különböző festékpöttyeit. Ebben az esetben érdemes 25-30 cm-es, nagyobb talpakkal játszani. Sárga falevelek, piros falevelek, barna fadarabok, zöld fűszálak, jó alkalmat adnak arra, hogy a színeket, színárnyalatokat is gyakorolhassák!

Más anyagokból is alakíthatunk ki talpformákat pl.: kavicsok, falevelek.

 labynom rajz kavics labnyomok level labnyomok

forrás: www.cleversavers.hu

 

Ökológiai lábynom megértése

A Mimó és Csipek programban elkészült oktatóanyagot nézzék meg az óvodapedagógusok, a dajkák, konyhás nénik közösen (adott esetben szülőkkel is megnézhetik, családi nap vagy szülőértekezlet keretében)! 30 percet igényel. A diavetítésben Victor András egyetemi tanár, környezeti nevelő mondja el gondolatait (Magyar Környezeti Nevelési Egyesület) és érdekes tényeket, adatokat ismertet. Olyan, mintha egy online tanfolyamon vennénk részt. 

A filmvetítés után beszélgessenek róla (párokban, kiscsoportokban), hogy az óvodában mit lehet tenni a megoldások érdekében? A párok listáikat osszák meg a plénummal és készítsenek egy közös listát! Ez lehet az első lépés egy zöld óvoda felé!

Óvodás gyermekek számára ezt át kell fordítani, úgy hogy megérthessék: ”nagy lábon élünk”, „fölvitte az Isten a dolgát”, pazarlunk. Az élelmiszert van, aki kidobja! A folyó vizet van, aki paza

tukorbenavilag

rolja! Az élő
 vizet, a tájat van, aki szeméttel teledobálja! 

Mi lehetne a megoldás? Beszélgessünk erről a gyerekekkel, játsszuk, bábozzuk el a jó megoldásokat, például Mimó és Csipek figurákkal.

Saját kiskertben zöldség termesztése, komposztálással humusz előállítás, biciklizés autózás helyett, szelektív hulladékgyűjtés, fogmosó pohár használata folyó víz helyett, kosár vitele a boltba műanyag zacskó, szatyor ottani vásárlása helyett!

A mesék után olyan talpacskákat rajzolhatnak a gyerekek, amelyek a megoldásokat mutatják be!