Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 18 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Zöld Tesco vagy PR-gag?

  • 2006. augusztus 07.
  • humusz
Mézesmadzagot tart a vásárlók elé a bevásárlóközpontokat üzemeltetõ brit multi, a Tesco: bónuszpontokat ad a vásárlóknak ha nem használják a mûanyagszatyrokat.

Az Egyesült Királyság legnagyobb szupermarket lánca, a Tesco aggódik a természeti környezetért. Legalább is ezt sugallja az a PR-fogásnak mindenképpen ötletes kísérlete, amelyet egyelőre csak a szigetországban vezetett be: a vásárlóknak egy-egy pontot írnak jóvá klubkártyájukon minden egyes nylonzacskó után, amelyet nem visznek el bevásárláskor a pénztártól való távozásukkor. 

A cél, hogy minél keveebb Tesco-szatyor terhelje a környezetet.

A Tesco húzása csupán egy abban a sorban, amellyel a nagy kereskedelmi láncok demonstrálni igyekeznek, hogy hirtelen mennyire szívükön viselik a környezetvédelmet. Mondhatnánk: kis lépés az emberiség történetében, de nagy ugrás a Tesco bezöldülésének folyamatában.

A Tesconál az Egyesült Királyságban egyébként általában 1 font sterling értékű vásárlás után jár egy pont a klubkártyára, vagyis egy, a pénztárnál hagyott nylonzacskó Tescoéknál a PR-ötlet szerint annyi ér, mintha egy fontot költöttél volna...

A Tesco hazájában még májusban rukkolt elő egy tízpontos "Közösségi Tervvel", amely az kereskedeőóriást "jószomszéddá" óhajtja stilizálni. Az egészséges életmódot támogató akciók mellett a tervben a többi közöt taz alternatív energiaforrások szélesebb körű hasznosításának szponzorálása (100 millió font értékben!), valamint a nylonzacskók használatának visszaszorítása (két év alat 25 százalékkal!) szerepel. Ez utóbbi évi 1 milliárd műanyagszatyrot jelent.

Az antizacskó-programot nagy reklámkampánnyal harangozzák be szeptemberben, ünnepelt sztárok vállalták, hogy arcukat, nevüket adják a a mozgalomhoz.

A Tesco nemcsak a fel nem használt tasakokért ad majd bónuszpontokat, hanem a többszöri használatért, sőt azért is, ha valaki egy konkurrens cég szatyrával cipeli a náluk vásárolt cuccot.

A cég emellett úgynevezett környezetbarát - lebomló - zacskókat vezet be és forgalomba hoz a mostaninál erősebb műanyagszatyrokat is, amelyek töbet bírnak és többször is használhatók.

A Tesco (mint mások is) persze nem önszántából vált zöldre: egyre töb a környezettudatos vásárló, mind gyakoribbak a tiltakozások a kereskedelmi láncok (és mások) környezetkárosító üzlepolitikája és gyakorlata ellen. A Nők Intézete nevű brit civilszervezet például nemrég egésznapos akcióval protestált a nagy élelmiszerláncok műanyagcsomagolási gyakorlata ellen és a többi között azt követelte, hogy a szupemarketekben szedjenek díjat a zacskókért vagy kínáljanak anyagi ösztönzőket a saját hordozóeszköz-használatra.

Sir Terry Leahy, a Tesco főnöke azt mondta, - szabad fordításban, persze -, hogy nekik jobban tetszik a mézesmadzag-megközelítés...

 

 

 

Forrás: NOL/Guardian