Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 9 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Valóságshow Kambodzsában - a márkás ruhák nyomában

  • 2015. január 26.
  • Abigail
Szerző: 
Abigail

Tavaly mutatták be, de a világsajtó csak idén januárban fedezte fel a norvég Aftenposten című lapnál kiötlött ötrészes valóságshow-t, amelyben három 17 éves divatblogger, Anniken Jorgensen, Frida Ottesen és Ludvig Hambró utazott Kambodzsába, hogy a legnagyobb világmárkák ruháit varró üzemek egyikében dolgozzanak egy hónapig. A sorozat a Sweatshop címet kapta, mivel angolul így nevezik azokat a szegény országokban működő üzemeket, ahol a helyiek nagyon kevés pénzért, embertelen és gyakran életveszélyes körülmények között dolgoznak, munkájuk termékét pedig a világ másik felén adják el, óriási haszonnal. 
Az ötlet hatásosnak bizonyult. A világ egyik leggazdagabb országából érkező, meglehetősen naiv és mindaddig burokban élő három fiatal már néhány nap után elveszítette a talajt a lába alól. A felvezetőben még arról beszéltek, hogy ezeknek az embereknek legalább van munkájuk, és úgysem ismernek másfajta életminőséget. Aztán kikerülve a komfortzónájukból, a kambodzsai munkások valódi helyzetével történő szembesülés, addigi életszemléletükkel való szakításhoz vezetett.

Az egyik legemlékezetesebb jelenetben a házigazdájukat, egy Sokty nevű lányt kísérték el egy phnompeni Mango üzletbe, ahol általuk készített ruhákat is árultak. A lány magától értetődő természetességgel beszélt arról, hogy maximum évente kétszer engedhet meg magának új ruhát, általában 2-2 dollárért. A boltban kinézett, Kambodzsában készített póló ára pedig 35 dollár volt, ez több, mint amennyit Sokty lakbérre költ egy hónapban.

A következő epizódban a három norvég fiatal is beállt dolgozni egy varrószalonba, ahol testközelből tapasztalhatta meg, milyen a zsúfolt, szellőzetlen munkahelyen fáradtan és éhesen végezni napi 10 óra monoton munkát, 3 dollárért. Pedig bizonyára nekik a jobb körülményeket biztosító műhely jutott, hiszen a rosszabb hírű üzemekben nem is engedélyezték volna a forgatást. 

A hónap végére a három szereplő szinte meghasonlott, mindhármuk szemléletváltása őszintének tűnt. Az utolsó részben Frida Ottesen, a Kambodzsában számos embert közvetetten foglalkoztató svéd H&M cég képviselőjének szegezte a kérdést, hogyan engedhetik meg maguknak, hogy ilyen körülmények között készüljenek a ruháik, és miért nem tesznek ez ellen.

A világmárka képviselői nem kívántak megszólalni a sorozatban. Egy közleményt adtak ki, amelyben az állt, hogy a valóságshow nem a tényeknek megfelelően mutatta be a vállalat társadalmi felelősségvállalását, és helytelen képet festett arról, hogy milyen lépéseket tesznek közvetett dolgozóik bér- és munkakörülményeivel kapcsolatban. A cég még 2013-ban elindított egy programot, aminek célja, hogy elősegítse a munkáltatók és a munkaadók közötti bértárgyalások hatékonyságát és támogassa a szakszervezetek megalakulását.