Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 9 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ökodizájn az alkotók szemével

  • 2014. november 12.
  • névtelen (nem ellenőrzött)

Magyar dizájnereket kérdeztek arról, mit tartanak a jövő legnagyobb kihívásainak és milyen válaszokat adhat ezekre a művészet.

9TO5 WORKSHOP - BELSŐ PÉTER

1. MELYEK LESZNEK A JÖVŐ VÁROSLAKÓIRA VÁRÓ LEGNAGYOBB KIHÍVÁSOK?

A városokba áramlás miatt a tömeg, a forgalomnövekedés és az ezzel együtt járó levegőszennyezés, valamint az időveszteség és frusztráció is megoldandó problémát jelent. A felgyorsult élet miatt nincs időnk egymásra, mindent készen kapunk.

Könnyű lenne azt mondani, hogy a nagyvárosokból vidékre költözés az egyetlen megoldás, de a város határain belül is meg kell találni a megfelelő alternatívákat. Számos alulról, vagy akár felülről induló jó kezdeményezés létezik a közösségi kertektől, piacoktól kezdve a nemrégiben átadott fővárosi közbringarendszerig. A slow food – mint már valamennyire ismert fogalom – mintájára meg kellene szokni a „slow consume” elvet is. A kevesebb fogyasztás itt egyenértékű azzal, hogy minőségi alapanyagokból, egyedi elképzelések szerint készülnek a termékek, legyen az ruha, kerékpárváz vagy lakberendezési tárgy.

2. MIT TEHET A MŰVÉSZET A FENNTARTHATÓSÁGÉRT?

A kreatív emberek – legyenek akár művészek, tervezők, vagy gyártók – hatással vannak a fogyasztásra és a közízlésre is. Egy-egy jól sikerült alkotás megragad a köztudatban, látványa kiváltja a nézőből a „Hogy ez nekem miért nem jutott eszembe?” kérdést. Ha pedig olyan képi, vagy formai csavart sikerül belevinni, hogy eladható hírré válik, a média felkapja és még több emberhez fog eljutni. Ha valaki a figyelem középpontjába kerül, könnyebben tudja ezeket az eszméket közvetíteni. Az emberekben alapvetően él a harmónia iránti igény. Ha egy alkotás a szórakoztatáson túl még el is gondolkodtat, az első lépést már sikerült megtenni. A következő pedig a helyes út megtalálása.

3. NEKED MIT JELENT AZ ÖKODIZÁJN?

Az ökodizájn nem feltétlenül csak az anyagok újrahasznosítását jelenti. A tömegtermelés előtt volt idő arra, hogy meghallgassák a megrendelőt, felmérjék az igényeit, és olyan terméket állítsanak elő, amit szívesebben és hosszabb ideig használt. Ezáltal egyrészt személyesebb volt a kapcsolat a használó és a használati tárgy között, másrészt nem volt pazarlás, kevesebb volt a hulladék, a szemét.

 

lampa

 

4. A TERMÉKEIDBEN/ALKOTÁSAIDBAN MIKÉNT JELENIK MEG EZ A SZEMLÉLET/ÜZENET?

Igyekszem minél pontosabban megismerni megrendelőim elképzeléseit. Egy-egy tárgy többszöri egyeztetés eredményeképpen nyeri el a végső formáját. Az elkészült alkotás akkor kötődik a megrendelőhöz, ha az elkészítése közös alkotófolyamat eredménye. Az esetek nagy részében műveimet ajándéknak szánják. Ilyenkor még fontosabb, hogy sikerüljön – a megrendelő közvetítésével – minél inkább a felhasználó személyéhez alakítani.

Egykori edzőként és triatlonversenyzőként természetesen a fentieken túl az sem lényegtelen, hogy minél több emberben ébresszék fel a bingázási kedvet!

 

BOHÓ QPAK ÉKSZEREK - CSURCS MÓNIKA, FERENCZ ZSUZSI

1. MELYEK LESZNEK A JÖVŐ VÁROSLAKÓIRA VÁRÓ LEGNAGYOBB KIHÍVÁSOK?

Napjainkban már találunk olyan kezdeményezéseket, amelyek előtérbe helyezik a környezetünkért való felelősségvállalást. Ilyenek például a közösségi kertek, de akadnak más kisközösségi szerveződések is, melyek próbálnak tenni az élhető környezetért. Sajnos ezek a kezdeményezések csak egy szűk réteg érdeklődését keltik fel, ezért a jövő egyik nagy feladata ennek a szemléletnek a széles körben való elterjesztése.

 

fulbevalok

 

2. MIT TEHET A MŰVÉSZET A FENNTARTHATÓSÁGÉRT?

Sok művész érzi úgy, hogy alkotásai hatással vannak a társadalomra és ez felelősséggel jár. Ezért arra törekednek, hogy egyfajta új szemléletet, de legalább folyamatot indítsanak el. Ahhoz, hogy több embert megszólíthassanak, nagyobb nyilvánosságot van szükségük. Persze, ez nem egyszerű, hisz a művészeknek az alkotás mellett napjainkban komoly marketingmunkára is időt kell szánniuk annak érdekében, hogy eljussanak a közönséghez. 

Nem elég kreatívnak lenni, valódi tartalmat, értékrendet közölni – azt meg is kell mutatni! Hogyan is néz ez ki a gyakorlatban? A művészeknek meg kell teremteniük az alkotáshoz a megfelelő közeget és eszközöket, aztán megtalálniuk azokat a helyeket, ahol bemutatkozhatnak, illetve azt a közönséget, akiknél a mondanivalójuk elfogadásra talál, s ez további érdeklődőket vonzhat. Ez mindennapos küzdelem és sajnos könnyen el lehet veszni a megfelelő adózási forma, a korrekt könyvelő kiválasztása, a helyszínbérletek, vagy a különböző szerződések sűrűjében, és lássuk be, ugyanakkor meg is kell élniük valamiből.

Visszakanyarodva, egyre több művész foglalkozik fenntarthatósági problémákkal, öko-bio témákkal, azonban ehhez jelenleg igen nagy elszántságra van szükség, mert a támogatási körülmények sajnos nem kedvezőek a számukra.

 3. NEKED MIT JELENT AZ ÖKODIZÁJN FOGALMA?

Az ökodesign alkotótevékenység, aminek a konkrét célja, hogy megismertesse, elfogadtassa a környezettudatos szemléletmódot és az újrahasznosítás fogalmát, illetve, hogy olyan termékek szülessenek, amelyek praktikusak, szépek, ugyanakkor az újrahasznosítással környezetünk megóvását is szolgálják.

4. A TERMÉKEIDBEN/ALKOTÁSAIDBAN MIKÉNT JELENIK MEG EZ A SZEMLÉLET/ÜZENET?

Kifejezetten odafigyelünk arra, hogy az általunk készített termékek csak használt fémkupakokból készüljenek, kiegészítőelemként is többnyire használt ékszereket, molinókat, régi szórólapokat, használt farmeranyagot és egyéb régi dísztárgyakat alkalmazunk. Szeretnénk megmutatni, hogy kidobásra ítélt tárgyaink új életre kelthetőek. Külföldön tett látogatásaink alkalmával azt tapasztaltuk, hogy az ott élők sokkal nagyobb nyitottsággal fordulnak az újrahasznosított tárgyak felé, illetve a készítők sokkal több lehetőséget, támogatást kapnak. Bízunk abban, hogy Magyarországon is pozitív irányt vesz az általunk képviselt környezettudatos tevékenység elismerése!

 

RECIKLISTA – ÚJRAHASZNOSÍTÓ WORKSHOPOK - TRIPOLSZKY SAROLTA

1. MELYEK LESZNEK A JÖVŐ VÁROSLAKÓIRA VÁRÓ LEGNAGYOBB KIHÍVÁSOK?

A jövő városlakóinak életét nagyjából ugyanazok a globális folyamatok befolyásolják majd, amelyek mindenki másét is. Az erőforrásokért való küzdelem miatt nehezebb lesz jó minőségű, biztonságos élelmiszerhez jutni. A klímaváltozás hatásaihoz való alkalmazkodásnak ugyan vannak sajátos, városi effektusai (pl. hőszigetek, az áradások nagyobb károkat okoznak), de alapvetően itt is inkább a klímaváltozás mindenki által érzékelhető hatásai lesznek fontosak: az élelmiszerárak növekedése, a klímamenekültek, a szegénység.

Remélem, hogy a városi légszennyezés javulni fog, viszont az egészségünkre növekvő kihívást jelentenek az élelmiszerekben és lakókörnyezetünkben is egyre inkább jelen lévő vegyszerek. E mellett szerintem a társadalmi különbségek növekedésének tendenciája is folytatódik. A városi emberek sok szempontból sérülékenyebbek, kiszolgáltatottabbak ezeknek a folyamatoknak, mint például a falun élők.

Gondoljunk csak arra, hogy a legtöbb városlakónak nincs lehetősége megválasztani, hogy honnan szerzi be az élelmiszerét! Ugyanakkor a városokból indulnak el legtöbbször azok a jó kezdeményezések, amelyek ezekre a problémákra hatásos válaszokat adnak, és amelyek szerintem a megoldást jelentik.

 

taska

Reciklista újrahasznosítptt táska használt esernyőből

 

 

2. MIT TEHET A MŰVÉSZET A FENNTARTHATÓSÁGÉRT?

Inkább a design és a fenntarthatóság kapcsolatáról beszélnék. Ez a kapcsolat evidens, ha azt vesszük, hogy a termékek környezeti hatásának 80%-át meghatározza a design korai fázisa. A design nagyon sokat tehet azért, hogy fenntarthatóbb termékeket és szolgáltatásokat használjunk, például a „bölcsőtől-bölcsőig” szemlélet alkalmazásával a terméktervezésben; újrahasznosított, vagy könnyen újrahasznosítható tárgyak megalkotásával; a fenntartható életmódot elősegítő mindennapi használati eszközökkel; vagy a fenntartható építészet, várostervezés segítségével. Röviden azzal, hogy csökkenti az ökológiai lábnyomunkat vagy szebbé, használhatóbbá, élvezhetőbbé teszi számunkra a fenntartható életmódot.  Sajnos, még mindig nagyon sok designer dolgozik azon, hogy pusztán eladhatóbbá tegyen olyan tárgyakat, amikre nincs is szükségünk.

Ahogy a Dán Design Központ igazgatója találóan megfogalmazta: „Már elég designos kávéscsészénk és székünk van az elkövetkezendő évtizedekre.”

Jó lenne, ha a designerek a fenntarthatóságot alapul véve, kutatókkal, mérnökökkel, szakértőkkel, környezetvédőkkel összefogva azon dolgoznának, hogy megoldást találjunk a környezeti problémákra. Nem tárgyakat kell tervezni, hanem megoldásokat.

3. NEKED MIT JELENT AZ "ÖKODIZÁJN" FOGALMA?

Holiszikus, rendszerszintű válaszadást a globális vagy helyi problémákra.

4. A TERMÉKEIDBEN/ALKOTÁSAIDBAN MIKÉNT JELENIK MEG EZ A SZEMLÉLET/ÜZENET?

Azt gondolom, hogy én is, mint mindenki más, csak egy kicsit tudunk hozzátenni a fenntarthatóbb életmódhoz.

Reciklista néven minden szombaton újrahasznosító workshopokat tartok, ahol mindig más és más anyagot hasznosítunk újra azokkal, akiket ez a téma megmozgat. Rozsdás fémcsőből, nyomdai papírhulladékból, maradék csipkefüggönyből, ipari bőrhulladékból is dolgoztunk már. Nagyon fontos, hogy valóban használható, minőségi tárgyat alkossunk, ne egy porfogót a polcra. Ezért gyakran dolgozom együtt művészekkel, iparművészekkel, ami garantál egyfajta tárgyi és esztétikai minőséget.

 

polok

Reciklista póló workshop

 

Az "Újranyomtatott Divat" workshopon régi pólókra magyar grafikusok munkái kerülnek.

Novemberben Tóvaj Rozival fóliából és régi műanyag csipkefüggönyökből olyan újfajta anyagot fogunk előállítani, amiből aztán sok mindent (neszesszert, táskát, stb.) lehet varrni. E mellett mindenki profi szerszámokkal gyárthatja le sörös- vagy borosüvegekből a saját pohárkészletét, tartunk hulladékbőr workshop-ot és laptoptokot is varrunk.

Decemberben pedig azt nézzük meg, hogy hogyan lehet karácsonyi dekorációt és ajándékokat készíteni újrahasznosított anyagokból.

A Magnet Közösségi Házban olyan holisztikus szemléletű közegre találtam, ahol mindez megvalósítható.

A workshopoknál a másik fontos szempont a szemléletformáló hatás. Sokkal könnyebb az embereket rávezetni a fenntartható életmódra, ha például táskát varrunk az elromlott esernyőjükből, mint ha egy órás előadást tartunk a közelgő környezeti katasztrófákról.

Szerintem sokan még mindig azt várják – ami egyébként logikus – , hogy a globális problémákra felülről érkeznek majd a válaszok. Sajnos erre kevés esély mutatkozik, ezért szerintem a mindennapi, apró lépésekkel sokkal többet tehetünk a változás érdekében.

Az emberekkel nehéz elhitetni, hogy megváltoztathatják a világot, ha helyi kistermelőnél vásárolnak és nem a szupermarketben, ha újrahasznosított vagy hosszú élettartalmú ruhákban, biciklizivel járnak, pedig szerintem ez a jó megoldás.

Forrás: recity.hu