Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 11 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hogyan hatnak az új rendelkezések?

  • 2013. június 19.
  • Pauló Gergő
Szerző: 
Pauló Gergő

„Illés Zoltán államtitkár szerint július 1-jétől 10 %-kal csökkenő lakossági szemétszállítási díjak a következő években akár további 30-40 százalékkal is csökkenhetnek a hulladékgazdálkodásban bevezetett vagy bevezetés előtt álló új rendelkezések miatt.” – olvasható a greenfo.hu-n.

„Az államtitkár hangsúlyozta, hogy az év elején életbe lépett hulladéktörvény nem a lerakást, hanem a megelőzést helyezi előtérbe, a keletkező hulladékok esetében pedig az újrahasznosítás mértékének növelését szeretné elérni. Az anyagában újra felhasználható üveg-, műanyag-, fém- és egyéb hulladékok válogatása mellett a szolgáltatókat arra ösztönzik, hogy a hőértékkel rendelkező hulladékokat is válogassák, mert a lerakási járulék év eleji bevezetésével nem éri meg azokat lerakni. A járulék idén 3000 forint, jövőre 6000 forint, 2015-ben 9000 forint, majd 2016-ban 12000 forint lesz tonnánként.”

Üdvözlendő és támogatandó intézkedés a hulladéklerakási díj bevezetése, mert eltéríti a hulladékot a legrosszabb ártalmatlanítási mód, a lerakás alkalmazásától. Viszont még sokkal pozitívabb ösztönző lehetne, ha a hulladékhierarchia következő szintjén lévő, környezeti szempontból a lerakásnál legfeljebb egy árnyalattal jobb hulladékégetést is arányosan „megadóztatnák”.

Nem sokat javul ugyanis a helyzet, ha a lerakás helyett a hulladékégetés fokozása felé toljuk el a hulladékgazdálkodást. Márpedig azzal, hogy bizonyos – légszennyezési, egészségügyi szempontból nagyon is elvárható – megszorítások mellett ugyan, de az égetésre szánt hulladékot termékké minősítik, segítve azok értékesítését a hulladékégetők felé – ahogy a cikk végén olvasható – pontosan ezt teszik.

A szemétszállítási díj csökkenését segíti elő a közszolgáltatást végző cégek „non-profit”-tá tétele, viszont az ellenkező irányba hathat a lerakási díj bevezetése. Az árak alakulása tehát nem egyértelmű. Viszont a lakosság terheinek ilyetén csökkentése sem biztos, hogy jó irányba mozdítja el a dolgokat. A kommunális hulladék elszállításának „olcsósága” ugyanis egyáltalán nem ösztönzi az embereket hulladékmegelőzésre, vagy legalább szelektív hulladékgyűjtésre. A terheket olyan módon is lehetne csökkenteni, hogy közben a környezetvédelem ügyét is szolgáljuk. A differenciált szemétszállítási díj ennek egy kiváló példája.

Értékelnünk kell az előremutató törvénykezést, de mindenképpen meg kell mutatnunk annak hiányosságait is. Továbbá világosan külön kell választanunk a szakmai értékelést a ma uralkodó profitorientált gondolkodást kihasználó reklámszövegektől. Ez a civilek egyik fontos feladata, amit jelen cikkel is igyekeztünk teljesíteni.