Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 10 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az iskolai papírgyűjtés lehetséges megoldásai

  • 2014. augusztus 12.
  • noripalko
Szerző: 
noripalko

Az intézmények többsége rászorul az ebből származó bevételre, mert ezt a pénzt szabadon, a Klebelsberg Intézményfenntartó Közponfelügyelete nélkül költhetik el. A gyűjtést tiltó minisztériumi állásfoglalás amúgy sincs összhangban a törvénnyel. Az iskolai papírgyűjtés kerülő utakkal mégis megvalósítható a jövőben is.

A Népszabadság által megkérdezett iskolák többsége arra készül, hogy a kormányzati tiltás ellenére jövőre is az évtizedek óta megszokott módon folytatja az iskolai papírgyűjtést. A lapban május elején számoltak be: az állami környezetpolitikát is irányító Földművelésügyi Minisztérium szerint 2015. január 1-jétől nem lehet az iskolai papírgyűjtést a jelenlegi keretek között folytatni.

Az állásfoglalásban szereplő kitételek azonban nincsenek a hulladéktörvény hatályos szövegében. Abból az sem derül ki egyértelműen, hogy az iskolában a diákok által szemléletformálási céllal külön gyűjtött papír háztartási hulladéknak számít-e, amelyet csak a kötelező közszolgáltatás keretében lehet kezelni. Ennek alapján az iskolavezetők döntő többsége úgy értelmezi a jogszabályt, hogy az iskolai gyűjtésnek változatlanul nincs jogi akadálya. Ugyanezt erősítette meg egy iparági cégeket tömörítő szervezet jogásza is. 

A törvény az ingatlanhasználókat (tehát adott esetben az iskolákat is) csupán az érintett ingatlan területén képződő települési hulladékok vonatkozásában kötelezi a közszolgáltatóval történő együttműködésre, vagyis a hulladék ingyenes átadására. Az iskolai papírgyűjtés viszont jellemzően arról szól, hogy a diákok nem iskolai eredetű papírhulladékot szelektálnak, ami nem tartozik automatikusan a kötelező közszolgáltatás hatálya alá.  A jogszabály pedig kifejezetten lehetővé teszi, hogy az ingatlan használója a szelektíven gyűjtött hulladéktól az általa választott módon szabaduljon meg: átadhatja közvetlenül a hulladékkezelőnek, a szállítónak, a gyűjtőnek, a  közvetítőnek, vagy eladhatja a kereskedőnek.

Akadnak azonban olyan iskolaigazgatók, akik óvatosabbak. Egy dunántúli iskola honlapján a következő olvasható: „2014 szeptemberében még lehet papírt gyűjteni. Ezért – amennyiben a rendelkezések nem változnak – 2014. szeptember 9-én lesz az utolsó papírgyűjtésünk. A nyáron mindenki igyekezzen minél több papírt begyűjteni!”

Az iskolák azért is folytatni akarják a papírgyűjtést, mert az intézmények döntő többsége rászorul az ebből származó bevételre. A papírért kapott százezrek fölött viszont a KLIK nem gyakorol felügyeletet, így ebből fizethetik például a kirándulásokat, az erdei iskolát vagy egy új eszköz megvásárlását.

Mivel papírgyűjtéssel – környezetvédelmi és szemléletformálási megfontolásból – civil szervezetek is foglalkoznak, az egyik kézenfekvő lehetőség, hogy nem közvetlenül az iskola, hanem az oktatási intézmény vagy a szülői munkaközösség által létrehozott alapítvány vagy egyesület szervezi a jövőben a gyűjtést. Egy másik megoldás, hogy a gyűjtés időszakára együttműködési megállapodást kötnek egy olyan létező környezetvédő szervezettel, amelynek alaptevékenységei között szerepel a hulladékkal kapcsolatos oktatási vagy szemléletformálási tevékenység. 
Forrás: greenfo.hu