Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 16 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ártalmas élelmiszerreklámok

  • 2008. március 28.
  • humusz
Az egészségtelen táplálkozás miatti szív- és érrendszeri betegségek gyakran okoznak halált. A magas só-, cukor- és zsírtartalmú, kalóriadús, illetve tápanyagszegény élelmiszerek reklámjainak özöne az egészséges táplálkozás ellen hat, ezért több nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezet is korlátozná azokat.

 

A Fogyasztók Világszervezete (Consumers International - CI) és az Elhízás Elleni Nemzetközi Akciócsoport (International Obesity Taskforce - IOTF) által kidolgozott nemzetközi kódrendszer szerint reggel hat és este kilenc óra között minden elektronikus médiumban tilos lenne az egészségtelen élelmiszerek reklámja. A Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) egyetért a nemzetközi kampánnyal. 

A magas só-, cukor- és zsírtartalmú, kalóriadús és tápanyagszegény élelmiszerek reklámjának részleges betiltása azért is aktuális, mert ennek szükségességét riasztó adatok támasztják alá: 22 millió öt éven aluli túlsúlyos vagy elhízott gyermek él a világon, akik egészségtelenül táplálkoznak és keveset mozognak.

Aligha meglepő ezek után, hogy a szív- és érrendszeri betegségek világszerte a vezető halálokok között szerepelnek - olvasható a döntés indoklásában. A Nemzetközi Lunch Box Challenge akció - amelynek hazai állomására március 12-13-án Budapesten és Zalaegerszegen került sor - rávilágított, hogy a gyermekeket jelentősen befolyásolják választásukban és táplálkozási szokásaikban a nekik szóló élelmiszerreklámok.

A CI és az IOTF által kidolgozott kódrendszer háttere, hogy 2007-ben a 60. Egészségügyi Világkonferencián a tagállamok ajánlásban rögzítették a gyermekeknek szóló, élelmiszerreklámokkal kapcsolatos globális stratégia kidolgozását. Ez nem kötelező, ajánlás csupán, civil kezdeményezés, amelyet először el kell fogadni az ENSZ egészségügyi világszervezetének, a WHO-nak, majd az érintett országok kormányainak mindezt jogszabályi szintre kell emelni - monda Dömölki Lívia vezető élelmiszer-szakértő. "Ezek után következhet csak a szóban forgó reklámok gyakorlati betiltása, amelynek gazdasági következményei ma még beláthatatlanok." - tette hozzá.

 

 

Forrás: MTI / www.fogyasztok.hu