Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 16 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

20 év múlva, 2000-ben (2. rész) Mi épül az ezredfordulóig?

  • 2008. március 05.
  • humusz
Koncz Balázs a padláson két olyan 30 éve íródott poros évkönyvet talált, amelyek a jövõt fürkészik. Megéltük a várva várt ezredfordulót. A komoly elemzések mára szórakoztató olvasmányokká váltak. Múlt héten az 1978-as Kincses Kalendárium alapján azzal foglalkoztunk, hogy „Mit esznek az unokáink?" . Ma a Népszava évkönyv 1979-es kötetébõl Vajda János cikke következik: „Mi épül az ezredfordulóig?" Az eredeti mûbõl vett szó szerinti idézeteket Koncz Balázs aláhúzott kommentárjai egészítik ki.

Az V. ötéves tervből jószerivel két esztendő van hátra. Ám az elkövetkező években divatosabban akarunk öltözködni, a korszerű fogyasztási cikkek bővülő választékát várjuk. A népgazdaság egyensúlyi helyzetét javító alapvető gazdasági érdek, hogy minél több külföldön is kedvezően értékesíthető terméket gyártson az ipar.

Ez sikerült is. Gondoljunk csak az Audi motorokra vagy a Hankook gumikra. Milyen kedvezően értékesítjük ezeket külföldön is. Vagy ha nem mi, akkor ők.

S bár fontos, hogy legyen megfelelő választék a boltokban, nemkülönben, hogy gyorsan javítsák háztartási gépeinket, kedvenc magnónkat...

Ez tényleg szép lenne! De legtöbb háztartási gépünket, kedvenc magnónkat ma már - gyors javítás nélkül - kénytelenek vagyunk a szemétbe hajítani. Mint a villám!

... Még fontosabb, hogy idejében és emberi körülmények között jussunk el a munkahelyünkre, s ne egy forgalmi dugóban, hanem a Dunakanyar szép tájai szép tájain, vagy a Balaton mellett töltsük a hétvégét. Mindez a közlekedéstől, a metró, az utak, a hidak állapotától és teljesítőképességétől függ.

Boldog békeidők! Bár ülhetnénk ma egy 1979-es „forgalmi dugóban".

... Budapest tömegközlekedése azonban elsősorban a metróra épül. Napjainkban közmegelégedésre gyorsítja az utazást, rövidíti a munkába járásra fordított időt a kelet-nyugati vonal és az észak-déli vonal első szakasza. Ez utóbbit, mint ismeretes, tovább építik. 1980-ig el lehet jutni rajta az Élmunkás térig. A harmadik fővonal Újpalotát köti majd össze Dél-Budával, a Páskom-ligetet, a Bosnyák teret keresztülszeli, s a Keleti pályaudvarnál illetve a Kálvin térnél találkozik az első két vonallal, majd a Móricz Zsigmond körtéren keresztül Albertfalvára és Budafokra érkezik.

Hohó! Ez nem más, mint a híres négyes metró korabeli elképzelése.

A negyedik metróvonal viszont valamennyi korábbitól különbözve nem sugárirányú lesz, hanem az elképzelések szerint körülöleli csaknem a teljes fővárost, összekötve a sugárirányú vonalak „küllőit", és tehermentesítve a Nagykörút valamint a mostani külső körút forgalmát.

Ez viszont már az ötös metró, csak a számozásból kihagyja a kisföldalattit! De ezzel még nincs vége:

Ha valamiféle jövőbe látó televíziós kamerával meglesnénk, hogy milyen is lesz Budapest forgalma az ezredfordulón, a következő újdonságokat fedezhetnénk fel. Sikló vezet fel a Várba.

Ez tényleg meglett! Bár úgy rémlik, ez nem vadonatúj ötlet.

Közúti alagút köti össze az egykori Kossuth-híd alatt Pestet Budával.

Csak nem világították ki. Ezért nem látunk belőle semmit.

Megépült a főváros körüli autópálya körgyűrű, amely a kiszélesített Árpád-hídon, délen pedig az új autópályán folytatja útját.

A nyomvonalterv érdekes, vágjunk bele! Van rá mínusz 8 évünk! Vagy ne sajnáljuk az elmaradt nagyberuházásokazt?

A csepeli gyorsvasút - a föld alatt vezetve - egészen a Kálvin térig közlekedik...

Megint egy szigorúan titkos alagút!

... és megindul a forgalom a metró gyűrűvonalán.

Azaz az ötös metrón. Hát eddig csak a bakterház indult meg. Az ötös metró akadozik, és a négyessel is van valami kis gubanc!

Lehet, hogy mindez csupán a képzelet játéka? Mindenesetre várjuk meg a kétezredik évet, a végleges választ csak akkor fogalmazhatjuk meg.

Hát mi megvártuk! A végleges válasz: Igen, a képzelet játéka. Javítás nincs, forgalmi dugó az van, de egy ország népét vigasztalja a tudat, hogy ha akarunk, már Bécsben is nyithatunk cukrászdát. Így élünk Magyarországon 2008-ban, mikor - ahogy Vajda János írná - a XI. ötéves tervből jószerivel három év van hátra.